29 december 2009

Hej vävvärlden

Posted in Uncategorized tagged den 19:30 av Ann-Christin Lindström Larsson

Efter några år som hemmavävare börjar jag sakna ett forum för utbyte av tankar, som uppstår när man sitter vid sin vävstol.  Jag är relativt självlärd, även om vävning har funnits i min omgivning sedan jag var liten flicka. Samtalen mellan systrarna Skogsfors i Reftele, dvs mamma och mostrarna, innehöll ofta ord som lattor, efsing, dräll, uppknytning, svepning osv.  Barnet la dem på minnet i någon vrå långt inne själen och nu, som 60 +, dammar jag av dem och fyller dem med innehåll. Det är en fantastisk resa jag har börjat och jag vet att många upplevelser väntar mig.

Helt nybörjare är jag inte, jag har gått fyra, fem veckokurser. Jag har på egen hand satt upp handduksvävar, kuddvar, mattor, dukar, möbeltyg mm. Mest i tuskaft och kypert. Det är lika spännande varje gång jag plockar fram varpan och inleder ett vävprojekt. Inleder förresten – tankarna börjar redan när jag bläddrar i gamla Vävmagasin, läser vävböcker, känner på vackra ting i hemslöjdsbutikerna osv.

Den närmaste tiden ska jag låta mina ev läsare följa mig i mitt senaste uppslag – att väva en jullöpare. Inte för att demonstrera hur duktig jag är – jag har oändligt mycket att lära mig. Utan för att dela mina frågor och tankar med er. Varför blir det si eller så, vad har jag gjort för fel, hur löste jag problemen osv. Och jag tar väldigt gärna emot kommentarer och hjälpsamma råd

3 kommentarer »

  1. mia said,

    Äntligen! Det var här du fanns. Det kunde jag ha räknat ut att du valt wordpress. Så fint! Har du fått hjälp av sonen? Nu kan jag sova gott när jag funnit dig. Din lilla bandvävstol är verkligen behändig.

  2. bacillen said,

    Hej!
    Fint du har det!
    Även jag som inte kan ett jota om vävning tänker följa dig här.
    Och jag tycker att dina grejer är görfina!

  3. mia said,

    Hej
    Det var kul att du kom igång med bloggen. Det är riktigt roligt att läsa och jag håller verkligen med dig om att när man väl satt upp väven så börjar rutinen med att väva och då börjar hjärnan med nästa projekt. Jag inspirerade dig tydligen med berättelsen om Julie och Julia-filmen och det gör mig glad. Gå och se den också. Det är en riktig feel good-film.

    Har du hört något från Magdalena ang Marks garner? Jag har börjat titta på hur jag ska räkna ut garnåtgången. Har dock ett bandvävsprojekt på gång med min pläd som vovven tuggade på. Återkommer med rapport.


Kommentera

