09 januari 2010

Snygga kanter

Posted in Uncategorized tagged den 19:49 av Ann-Christin Lindström Larsson

Idag klippte jag ner jullöparen och känner mig nöjd med resultatet. Det blev två löpare på ca 160 cm var. Det är ju förstås det där med kanterna, det går nästan en fjärdedel av väven innan handlaget sitter. Det betyder att det blev en löpare som jag är helt nöjd med och en som blivit – sådär. Laila Lundell, vars vävbok jag följt sedan jag började väva, säger att man inte ska stirra sig blind på kanterna. Det ska ju synas att det är handvävt och inte tillverkat i en maskin. Men det hjälper inte, om inte kanterna är någorlunda jämna och fina blir man inte nöjd, åtminstone känner jag det så.

Det finns många vävböcker för nybörjarvävare och jag har några av dem. Men det är alltid Lailas bok jag återkommer till, när jag behöver friska upp kunskaperna. Hennes bok är föredömligt pedagogisk och tydlig. Jag och min vävkamrat Mia har förstått att dagens vävlärare inte alltid håller med om det. Men vi som försöker klara oss på egen hand har stor glädje av boken.Tydliga teckningar och instruktioner, som är lätta att förstå.

Nu ligger redkammen och varpflätan framme, det är dags för nästa projekt – två badhanddukar i lintow och liksidig spetskypert ska det bli.  Snart ska jag berätta om mitt förhållande till redkammen.

3 kommentarer »

  1. Åsa Martinsson said,

    Det där med kanter är något som kommer med massor av vävda meter. Viktigare, tycker jag, är att få in ett jämnt slag. Kanterna kommer med metrarna! Säger jag som väver tyger där kanterna ska klippas bort!

  2. Birgitta said,

    Hej! Vad roligt att hitta en ny vävblogg. Jag saknar sådana. Förstår att du är medlem i Riksför. för Handvävning liksom jag. Nu kommer jag att följa din blogg och se vad som händer hos dej.
    VävHälsningar
    Birgitta

  3. Birgitta said,

    Hej igen! Skrev en kommentar till dej, men den hamnade långt ner på ett inlägg. Roligt att hitta en vävblogg.
    Kram Birgitta


Kommentera

