11 januari 2010

Förskedning och redkam

Posted in Uncategorized tagged den 11:15 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har nu raskt gripit mig an nästa vävprojekt – en badhandduk i lintow 6, teknik liksidig spetskypert. Två blå färger i varpen och en ljusare blå som inslag. Jag hoppas att det blir vackert och att handduken blir skönt rivig. Alla har ju numera enbart frottéhanddukar, så jag vet inte om det är någon som vill ha en badhandduk av det här slaget. Själv tycker jag ”vanliga” handdukar i linne eller halvlinne är de allra skönaste, men jag är kanske lite gammalmodig i det fallet. Det mesta som jag väver vill jag helst ge bort, det är bara ett och annat alster, som jag behåller för hemmabruk. Jag får väl lyssna runt lite i släkten om det finns någon spekulant.

Nåväl till ämnet. Jag har övergivit förskedandet i en försked, jag använder alltid redkam numera. Jag tycker att det är så mycket enklare, förskedningen är ju till för att få ut bredden på väven. Eller har den någon annan funktion? I redkammen läggs ju varpen ut i sin bredd och dessutom slipper man flytta skälet när man placerat varpen i vävstolen.  Finns det något tillfälle så det är absolut nödvändigt att använda förskedning i en vanlig sked, eller fungerar redkammen för alla vävar? Någon som vet?

Här kommen en bild på min redkam med den nya vapen.

14 kommentarer »

  1. desiree said,

    Hej, var har du fått tag på redkammen? Jag har aldrig använt en sån, eller vet någon annan i Sverige som använder. Däremot har jag sett att många engelskspråkiga bloggare/vävare använder redkam.

  2. Jessica said,

    Vad kul med en vävblogg!! Jag har verkligen letat med ljus och lykta. Riktigt inspirerande! Jag gick en studieförbundskurs för några år sedan och nu har jag blivit taggad igen så 11/2 startar kursen. Har lovat mig själv att köpa en vävstol i år..🙂

    Lycka till med dina projekt!
    Jessica

  3. Åsa Martinsson said,

    Redkam är bra. Vad jag vet så fungerar den för alla vävar.
    Jag köpte min från Toika för ett antal år sedan när min gamla ärvda inte längre var så bra. De nya är mycket stadigare.

    För ett par år sedan vävde jag ett antal stora badhanddukar i grov vit lintow i en droppdräll. De har vi när vi är ute på våra medeltidsevent. De kan hänga ute och torka även när det är publik närvarande – det kan inte moderna frottéhanddukar. Och sköna är de, men det tog ett par tvättar!

    • Krymper de mycket? Jag räknade lite fel när jag gjorde om en vanlig handduk till badlakan och har nu en väv som är 82 cm bred (tänkt bredd var 75 cm), och det är ju generöst om jag väver dem 150 långa. Kanske skulle jag ta till lite på längden också, om varpen räcker.

      • Åsa Martinsson said,

        Mina grova handdukar av lintow 4/1 med 8 tr/cm hade en skedbredd på 105 cm. Nu efter ett antal tvättar är de ca 85 cm breda. De är nu knappt 140 cm långa. Jag är osäker på hur långt jag vävde, men hittade en anteckning på 6,6 m. Dela det på 4 handdukar = 165 ofållade.

        De har alltså krympt ihop ca 20% på bredden! Hade räknat med att de skulle bli 90 cm ser jag. Men kanske de här grova krymper mer och droppdrällen drar väl också ihop sig. Linne är jag ovan vid, det mest yllevävar för mig.

        Jag tvättar i maskin, men absolut ingen torktumling.

      • Det var kanske tur att jag råkade göra handduken bredare än jag hade för avsikt, med tanke på krympningen🙂

  4. G said,

    Nya saker hela tiden. Oj vad det går undan. Jag vill gärna använda ett badlakan i linne. Jag trodde bara det gick att torka disk med linne🙂

    • Linne river bra när det är nytt och blir lent och skönt när det åldrats. Du ligger nu etta på önskelistan.

  5. bacillen said,

    Det vet du att vi tycker det är görkul med allt som du väver!
    Både mattor och handdukar kommer mycket väl till pass i lilla huset i skogen.

  6. Det där med redkam verkar smart. Sist vävmagasinet hade också en artikel om att använda redkam. Kan man kanske få en kurs, vid någon uppsättning????

    • Hej Jag såg artikeln i Vävmagasinet och tyckte att de krånglade till det hela. Jag har en mycket enklare beskrivning. Nästa gång jag ska använda redkammen inbjuder jag dig till kurs🙂


Kommentera

