21 januari 2010

Vävränder

Posted in Uncategorized tagged den 19:19 av Ann-Christin Lindström Larsson

Just nu har jag inte så många stunder per dag som jag hinner väva, andra uppgifter tar tillfälligtvis mycket tid. Det betyder att jag sitter en liten stund då och då, för att rensa tankarna eller byta arbetsställning.

Det går rätt bra, men jag tycker att lintow är ett väldigt stumt material. Det slamrar en hel del när jag slår till. Jag vet inte vad det beror på, det kanske bara är så.

En annan sak som jag tycker är lite besvärligt är, att det syns i väven när jag varit ifrån den en stund och börjar väva igen. Det bli ränder, lite glesare partier, som markerar varje paus jag tagit.  Det är inte roligt, vad gör jag för fel? Det brukar faktiskt inte bli så när jag väver. Ska jag slaka väven när jag lämna den? Ska jag ta ur vävspännaren? Kanske kommer ränderna försvinna när jag klipper ned eller efter första tvätten?  Det återstår att se.

Jag tar gärna emot goda råd🙂

6 kommentarer »

  1. Birgitta said,

    Hej! Det är viktigt att du slår lika hårt hela tiden och du ska absolut inte slaka väven när du inte väver.

  2. OK, tack för rådet. Det är möjligt att jag slår lite lösare de första tagen, liksom för att komma igång.

  3. Susanna said,

    Hej!
    Fin blogg du har!
    Det är också viktigt att man har samma spänning på varpen efter att man har dragit fram den. Om det är lite lösare eller hårdare spänt så kan det synas tydligt.

    • Hej
      Ja, jag inser att du har rätt, det gäller att kontrollera att man kuggat fram till samma sträckning. Jag undrar om det är värre att sträcka för hårt eller att sträcka för löst i förhållande till den tidigare sträckningen. Jag måste kolla det i den väv jag håller på med nu.

  4. Titti i Colorado said,

    Jag skedade just färdigt och insåg att jag använt fel sked. Nu måste jag åka och köpa en ny, men vad heter sked på engelska. Efter att ha hittat din blogg och Googles translate så har jag löst det problemet.

    Jag är 66 och lärde mig väva i barndomen. Jag fick alltid lära mig att man MÅSTE slaka väven när man tar en paus och det gör jag alltid.

    • Hej, reed heter det inte sant?
      Jag har också hört att man ska slaka väven, men så hörde jag om en kvinna som hade lämnat sin pågående och sträckta linväv i en ouppvärmd vävstuga över en hel vinter. Och hon påstod att det hade gått bra, hon fortsatte att väva när våren kom. Inga trådar hade gått av och vad jag förstod blev den inte heller någon rand i väven. Om det stämmer vet jag inte. Jag slakar bara om jag ska vara borta flera dagar, gäller det bara en kafferast eller över en natt så slakar jag inte.


Kommentera

