27 januari 2010

Klistra varp

Posted in Uncategorized tagged den 19:13 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu haver jag klistrat, nu haver jag klistrat – inte precis överallt men på kanttrådarna. På Åsas förslag kokade jag upp nyinköpta linfrön i lite vatten. Jag hade inget recept, så jag tog nog för lite vatten till en början, men jag spädde koket flera gånger. Sen silade jag ifrån fröna och tog med mig spadet till väven. Med en brödpensel  limmade jag de opålitliga kanttrådarna både framför skeden och bakom. Nu får vi se hur det går. Jag var först rädd för att varptrådarna skulle limmas ihop totalt, men så verkar det inte bli.

Nu har jag lärt mig något nytt – det tycker jag om.

4 kommentarer »

  1. wiebke T said,

    you habe a wounderful blog thanks.
    .best wisches
    wiebke

    aus nordfriesland ,germany

  2. Lina Kaspersson said,

    Hej
    Varför klistrar du varpen? Jag har problem med en linvarp. Det blir små noppor som gör att lintrådarna fastnar i varandra. Trådarna går därför lätt av. Har du något tips?

    • Hej
      Jag klistrar linvarp för att varpen ska hålla. Den slits så lätt i skeden. Man förstärker trådarna med ett uppkok av linfrön och vatten så att de håller bättre. Det är också bra att spraya varpen med en blomspruta eller lägga fuktiga handdukar på varpen en stund innan man ska väva.


Kommentera

