01 februari 2010

Minnet av en varpfläta

Posted in Uncategorized den 18:30 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu tar jag paus från bloggen en vecka. Men sen kommer jag igen.

Men här kommer en bild som jag sparat sedan min allra första tid som vävare. Jag trodde mig inte till att varpa själv, så jag köpte den tjänsten från garnfirman. Och jag minns hur roligt det var att dra den långa flätan ur kartongen, som kom med posten.

Men samtidigt bestämde jag mig för att börja varpa själv. Min snälla syster har lånat ut sin varpa på obestämd tid till mig, och det är faktiskt roligt och inte särskilt svårt att hantera den. I början räknade jag langen otroligt många gånger och alltid blev det olika resultat. Men man lär sig.

Och varpen i flätan – den använde jag till badhanddukar i våffelväv.

Vi möts igen om en vecka.

2 kommentarer »

  1. Tina said,

    Hej!
    Vilken trevlig blog du har, det är svårt att hitta vävbloggar på svenska, och din var väldigt informativ och fina bilder. Och så väver du mycket i blått, och det är ju aldrig fel🙂

    Jag ser fram emot att komma tillbaks och läsa mer om dina vävtips och funderingar!

    Vänliga hälsningar
    Tina, Stockholm

    • Tack för dina rara ord. Ja, jag saknade också vävbloggar på svenska, det finns men inte så många. Jag fick idén till min blogg efter att ha läst Martin Johanssons bakblogg, http://paindemartin.blogspot.com/ Han berättar vad han gör hemma i köket, beskriver både framgångar och motgångar och visar bilder på delmoment och resultat. Lite av det vill jag förmedla från min vävstol.
      Blått är lätt att ständigt återkomma till, det bara är så.


Kommentera

