14 februari 2010

Handdukar i halvlinne

Posted in Uncategorized tagged den 20:39 av Ann-Christin Lindström Larsson

För några år sedan var jag i Jönköping och hälsade på min mamma. I ett antikvariat fick jag tag på boken ”Handdukar och duktyg”, ICA-förlagets vävbibliotek, del 1. Utgiven 1953. På resan hem satt jag och läste igenom bokens alla 100 vävnoter. Jag fastnade framför allt för handduksmönstren, trots att de flesta presenterades med svartvita foton. Efter mycket vånda och beslutsångest fastnade jag för en handduk i kypert och spetskypert. Varpen var oblekt och blått bomullsgarn 16/2 och inslaget oblekt och blått lingarn 16. Åtgången beräknades i ”härvor”, så jag fick forska lite för att komma fram till hur mycket en härva är i förhållande till dagens rullar.

Jag varpade, svepte, solvade, skedade, knöt upp och så småningom började jag väva. Jag minns ännu hur häpen och förtjust jag blev, när jag så hur resultatet blev. Så vackert! Jag var hänförd.

Det blev stora handdukar, måtten är generösa. Och de är fantastiska, de bästa handdukar jag någonsin använt. Det känns som om de  suger vätan från händer och ansikte med en smekning. Och de är väldigt vackra. Bilderna gör dem inte rättvisa men jag vill ändå visa dem.

Boken är ett fynd, det finns mycket annat i den som jag kommer att väva så småningom. Gamla traditionella, vackra  mönster.

4 kommentarer »

  1. textilaren said,

    Vad kul du verkar ha🙂
    Jag väver också fast inte på ett tag framöver, vävstolen är ihop plockad i förrådet och väntar på huset. Som jag inte vet när de dyker upp.
    I väntan på det har jag fullt upp med att sticka, virka, trycka och snickra, på den tid jag nu har till övers vill säga….

    -Textilaren

    • Hej
      Ja visst har jag kul. Vävningen är ganska ny för mig och nu tar jag igen alla år utan vävning. Du tycks också ha kul med allt du gör även om vävningen väntar. Jag skulle vilja kunna snickra!

  2. textilaren said,

    Då får du väva desto mer nu🙂 Det finns ju så mycke man kan göra.
    Jag saknar verkligen vävningen.. Har redan en lång lista på vad jag ska väva nästa gång. En stor duk och föningsduk är nog prio.
    🙂

  3. Birgitta said,

    Hej! Fin handduk och handdukar är tacksamma att väva. Har du inte vågat dej på att göra din egen randning på handdukar. Det är så roligt att ha något som ingen annan har.
    Kram Birgitta


Kommentera

