16 februari 2010

Rutigt och randigt

Posted in Uncategorized den 16:40 av Ann-Christin Lindström Larsson

En av er, Birgitta, undrade om jag inte kunde tänka mig att hitta på egna randningar på handdukarna jag väver, för att på det sättet få något mer personligt. Jodå, jag har själv randat några dynor och möbeltyger. Rutor har jag inte gett mig in på, det är svårare tycker jag, det är mer som ska stämma då.

När jag funderade på detta med att själv skapa mönster, kom jag tänka på en artikel jag skrev för Riksföreningen för handvävning (www.riksvav.se), när jag var redaktör för deras tidning Solvögat. Jag hade varit på Upplandsmuseet och hört ett föredrag om textil från Uppland med museichefen Håkan Liby. Jag letade upp tidningen och läste artikeln och kom då på en hel del annat som Liby sagt, som inte kom med i artikeln.

Vad jag fick klart för mig var att det i Uppland inte vävts så mycket tyger för avsalu som t ex i Västergötland. Och detta berodde på att de uppländska bondgårdarna bar sig bra, det är bördig mark i detta landskap. I andra, mer magra landskap som t ex Västergötland, behövde kvinnorna en bisyssla för att bättra på familjens inkomst. Och då blev det ofta vävningen som blev denna inkomstbringande sysselsättning.

Även i Uppland vävdes det dock en del för avsalu, bl a rutiga huvuddukar, som såldes på marknader. Det var i detta sammanhang Håkan Liby berättade, att man om vissa vävande kvinnor sa, att de var mer eller mindre rutiga i huvudet. De som var rutigast var väldigt skickliga på att konstruera vackra rutor, vilket inte är lätt om man använder många färger och komplicerade rutningar. Det finns också belägg för att någon kvinna kritiserades för att inte vara rutig, hennes huvuddukar eller klänningstyger blev aldrig bra, hon fick inte till det helt enkelt.

Ibland tänker jag, att jag nog inte är så randig i huvudet, jag blir lite tafatt när jag ska randa på egen hand. Jag hoppas att det är en träningssak. Men om jag är obotligt orandig, så sörjer jag inte över det, det finns så mycket vackert att ta efter🙂.

1 kommentar »

  1. Birgitta said,

    Hej! Visst finns det otroligt mycket fint att väva efter beskrivningar. Men samtidigt är det roligt att testa vad man kan göra själv tycker jag.
    Jag kände igen ditt namn och nu klarnade det var jag sett det. Idag har vi bestämt oss för att åka till riksårsmötet i år. Det ska bli kul, har aldrig varit med på det tidigare. Vi kanske ses då.
    Ha det så gott.
    Kramis Birgitta


Kommentera

