28 februari 2010

Vävsked och vävbredd

Posted in Uncategorized den 13:06 av Ann-Christin Lindström Larsson

Här nedan kommer en bild på mina badlakan, de är rejäla skulle jag vilja påstå. På den andra bilden ser man skillnaden mellan den handduk där jag haft Holma-Helsinglandgarn i inslaget och den som har Borg-garn i inslaget. Det är en tydlig skillnad. Varpen är densamma i båda handdukarna.

Nu är jag på gång med nästa väv, tabletter.  Varp och inslag bomull 16/2.  Jag har utgått från en gammal tablett och försökt få fram samma resultat.  Jag har två trådar i solv och fyra i sked, garnet i den gamla tabletten var nämligen grövre än det jag hade i mina hyllor. Jag valde sked 50/100 och vävde en tablett. Den drog ihop sig rejält och blev inte bra i proportionerna tyckte jag. Nu har jag skedat om i en sked 45/100 och ska just sätta igång och testa hur det blir. Jag återkommer.

3 kommentarer »

  1. Birgitta said,

    Hej! Har läst om dina handdukar. Jag köper alltid mitt garn från Kampes och de har Holma-Helsinglands garner och det är dessutom billigare där än hos andra garnförsäljare. Så jag tycker du ska prova att handla där. De säljer på postorder också och har snabba leveranser. De har dessutom ett eget ullgarn med en egen färgskala.
    Vet inte varför det blev så med garnerna i ditt fall. Jag blandar garner från olika fabrikat om jag vill ha en speciell färg och det har alltid funkat bra.
    Kram Birgitta

    • Hej. Tack fr tipset. Jag ska kolla Kampes med en gng. Jag fr vl dessutom bunkra upp med garner om jag kommer till vvdagarna i Forsa i maj🙂 Anki

  2. Iréne said,

    Hej, vill bara kommentera ”presentväven” fr. den 8 febr. Resultatet blev fantastiskt och jag känner mig hedrad av att ha blivit ägare till en sådan.
    Kram Iréne


Kommentera

