04 mars 2010

Opphämta

Posted in Uncategorized tagged , den 19:44 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har bytt sked i min väv och känner mig nöjd.  Den första tabletten blev färgstark och fin, men jag var inte riktigt nöjd med proportionerna. Med en 45/100 sked i stället för 50/100 blir det mer tuskaft, om ni förstår vad jag menar och färgerna i varp och inslag samspelar på ett intressantare sätt. Bild kommer så småningom.

Nu ska jag berätta om min väninna Else Maris projekt. Hon hittade bland sin mormors efterlämnade saker en gammal duk i bomull, som hon bestämde sig för att kopiera. Mormor bodde under sitt liv i Käbbo i Harbo, norr om Uppsala. Om hon vävt duken själv vet jag inte.

Teknikerna som använts i duken var panama, tuskaft, myggtjäll och opphämta och om opphämta hade Else Mari ingen tidigare erfarenhet. Det blev en spännande resa som gav nya kunskaper och teknisk färdighet. Som lärobok använde hon Lillemor Johanssons bok Opphämta och damast: med skälblad eller dragvävstol. Den var mycket användbar.

Else Mari berättade att hon räknat många fel, när hon plockade stjärnan, men så småningom blev det rätt. Och jag anar glädjen när allt flöt på och stjärnraden växte fram i alla sin glans. Nu vet hon vad opphämta är och kommer säkert att pröva sig vidare i fler oupptäckta  tekniker.

Else Mari hälsar och säger: Jag hade inte klarat det utan Skogsbos underbara cirkelledare Ullakarin Lundh och Kerstin Askert.

Jag är väldigt imponerad och har genast köpt boken, för att se om jag skulle kunna göra något liknande. Jag har fastnat för smålandsväv, men när och om det blir av att jag sätter upp en sådan väv vet jag inte. Men vackert är det. Och drömma kan man ju.

Här kommer några bilder från Else Maris projekt.

Så här såg Else Maris mormors duk ut.

Här har Else Mari kommit en bit på väg

Ett skälblad är rest bakom bottensolven

Väven i vävstolen

1 kommentar »

  1. Men jag hade inte klarat det utan Skogsbos underbara cirkelledare Ullakarin Lundh och Kerstin Askert.


Kommentera

