18 mars 2010

Rutig tablett

Posted in Uncategorized tagged , den 17:17 av Ann-Christin Lindström Larsson

Så är de klara, mina rutiga tabletter. Förebilden var en liten duk, som jag behöll från min mammas samling dukar. Jag ville göra en likadan men bara använda mina restgarner. Och se – det fungerade fint.  På bild nr 1 nedan ser ni mammas tablett (t v) och min nyvävda tillsammans. Vad jag inte lyckades med var proportionerna. Trots att jag har lika många inslag, så lyckades jag inte pricka ursprungsdukens mått.

Jag började med en 50/100 sked med två trådar i solv och 4 i rör. Inslag dubbelspolat garn. 16/2 i både varp och inslag. Men jag tyckte att det blev lite för kompakt, även om den blev klar och fin i färgerna. Den duken gav jag till min syster och ni kan se den på bild nr 2 nedan.

Jag bytte till sked 45/100 och tyckte att det vävda resultatet blev mer likt mammas duk. Färgspelet mellan varp och inslag blev mer levande. Det syns inte så tydligt på bilderna, men på bild 3 ser ni närbild på den första duken och på 4 närbild på den andra varianten.

Men som sagt, jag fick helt nya mått jämfört med den gamla duken, både duk 1 och duk 2. Jag har dock inte tvättat de nyvävda dukarna, mammas duk är antagligen tvättad många gånger. Vi får se vad som händer då.

Roligt har det varit. Inte särskilt avancerat kan man tycka, men jag har ändå lärt mig något nytt. Det jag har lärt mig är vad som händer i rutorna, när färgerna möts i olika kombinationer. Det lockar till nya försök vid ett annat tillfälle. Men nu är min handduksväv i vävstolen och det verkar bli en fräsch och trevlig väv tycker jag. Den sista bilden för idag visar hur det just nu ser ut i vävstolen.

Mammas tablett och min tablett nr 2

Tablett nr 1


Närbild tablett nr 1

Närbild tablett nr 2

Nytt i vävstolen

2 kommentarer »

  1. Åsa said,

    Jag tycker det är så fantastiskt kul och inspirerande att läsa om din vävning och om dina funderingar om varför det blir som det blir. Lärorikt!

    • Hej Åsa, tack för värmande ord. Jag läste din blogg bara för en liten stund sedan och imponerades och häpnade över de tusentals solv du knutit. Vilket jobb. Och tänk att de håller år efter år och väv efter väv. Fantastiskt!


Kommentera

