05 april 2010

Outforskade vägar

Posted in Uncategorized den 20:46 av Ann-Christin Lindström Larsson

Det är Annandag Påsk och vävkammaren har varit ockuperad av två rara småttingar. Handduksväven har alltså inte avancerat nämnvärt men jag har inget slutdatum att jobba mot. Det är det som är charmen med att vara fritidsvävare, inget mer än lusten att väva  betyder något.

Jag har pratat en hel del om mina drömmar. Det kan vara att väva med åtta skaft på en trissvävstol, att sätta upp en smålandsväv med en extra solvbom, att skaffa en dragutrustning och erövra en helt ny mönstervärld.

Samtidigt vill jag förankra det jag redan prövat på i mitt kunskapsarkiv. Tekniker jag testat med gott resultat kräver nästan att jag testar en gång till för att se om de verkligen sitter. Dessutom får jag försynta önskemål från min närmaste omgivning om ett eller annat som fallit i smaken.

Alltså – ska jag som nästa projekt väva en åttaskafts dräll, en smålandsväv, en tuskaftsmatta (önskemål finns), ytterligare några lintrowbadhanddukar (önskemål finns) eller en ullmatta till vårt tv-rum? Dessutom har jag sedan länge en hel del klippta trasor av gamla vita linnedukar, som jag tror skulle kunna bli något riktigt vackert, jag vet bara inte vad.

Vilken underbar hobby – möjligheterna står på kö för att upplevas och erövras.

2 kommentarer »

  1. David said,

    Jag tycker att du ska köra på lintrowbadhanddukar.😉

    /D

    Ps. Funderade på färgerna. Skulle kanske vara snyggt med någon liten grågrön detalj i det blåa.


Kommentera

