12 april 2010

Förberedelse inför smålandsväven

Posted in Uncategorized tagged den 15:16 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag jobbar vidare med mina gulrandiga handdukar och varpranden är inte längre så synlig för ögat. Men jag behöver alltid lite omväxling, så idag for jag och maken till Beijers byggvaruhus, där jag köpte en byggregel, som ska blir den extra solvstång jag kommer att behöva, när jag väver smålandsväven. Jag måste erkänna, att jag inte har den minsta aning om vad trävirke kostar, så jag blev lite förvånad när jag fick en regel (150cm x 5 x 5) för 13.20. Hade de begärt 200 kr så hade jag nog betalat utan att knota.

Väl hemma plockade jag fram borrmaskinen och borrade två hål i regeln. Jag lyckades få rätt dimension på hålen, så att de små träpluggarna, som ska hålla stången på plats i vävstolen, passade exakt. Uppvärmd av detta lyckade resultat borrade jag också extrahål i två trampor (två hål i vardera trampan). Där ska tuskaftsskaften knytas ner.

Ur gömmorna har jag pockat fram bomullsgarn 30/2 och två nyanser rött 1-tr ullgarn. Ullgarnet var i härvor, så  fick jag användning för nystmaskinen och garnvindan. Nästa moment är varpningen, ev i morgon, om det inte blir så härligt väder, att jag går ut i trädgården och klipper ner fjolårsblasten i stället.

Jag är nästa framme nu, men jag har fortfarande minst tre handdukslängder att väva klart innan projekt smålandsväv tar vid på allvar. Men förberedelserna är ju en del av det roliga, så nog har jag roligt!

Byggregeln trampor, borrmaskin och min utmärkta lärobok.

Bomullsgarn och ullgarn

4 kommentarer »

  1. Åsa said,

    Har du sett att jag lyckades lura WeavePoint att konstruera smålandsväv?
    http://www.m-e.se/artiklar/smalandsvav.html

    • Nej det har jag inte gjort. Jag är för dålig på WeavePoint, jag ska gå kursen någon gång framöver. Det ser jag fram emot. Men varför måste programmet luras?

      • Åsa said,

        Därför att man i programmet bara kan solva varje varptråd en gång, och i smålandsväven ska varje tråd gå genom två olika solvgrupper. Jag fick frågan flera gånger om man kunde rita smålandsväv i WeavePoint – och sa nej varje gång. Men så fick jag en idé en gång. Och det visade sig fungera!

      • OK, d frstr jag, dvs jag frstr inte hur du gjort, men vari problemet lg. Som sagt, frr eller senare ska jag stta mig in i WP:s mysterium. Anki


Kommentera

