20 april 2010

Inspiration

Posted in Uncategorized tagged , den 11:03 av Ann-Christin Lindström Larsson

Det har inte blivit så mycket gjort sedan sist, jag har bevistat en fantastisk isshow i  Växjö med barnbarnet Malvina i högform på skridskor. Men jag vill gärna berätta om min vävande väninna Mias projekt.

Mia har i boken  ”Johanna Brunsson. Pionjär inom svensk vävkonst” sett ett möbeltyg, som skulle passa förträffligt till hennes pianopall. Boken kom ut 1982 och är sammanställd av Laila Lundell. Det är en hyllning till Johanna Brunsson, 1846-1920, som i början av 1900-talet drev en vävskola i Stockholm. Hon  började väva hemma i Dalsland som 10-åring och utbildade sig bl a som damastvävare. Hon var slöjdlärare på olika håll i Älsvborgs län, hon vävde själv för försäljning i affärer i Uppsala och Stockholm, innan hon flyttade till Stockholm för att starta vävskolan där.  När hennes verksamhet var som livligast, hade hon 50-60 elever. Boken innehåller en mängd vävnoter från Johanna Brunssons och hennes elevers mönsterböcker.

Boken finns inte i bokhandeln, men jag har hittat ett ex via Bokbörsen, som är en portal för antikvariat och privatpersoner, som säljer begagnade böcker (www.bokborsen.se).

Tillbaka till Mia. Hon vill väva tyget till pianopallen men garnbeteckningarna stämmer inte idag. Varpen ska vara Marks Gloriagarn 30/2 och inslaget Marks Bianca och Gütermann Sysilke. Marks gör bara stick- och virkgarner numera.  Gloriagarn kallades förr ett merceriserat garn, så det har Mia utgått från och sen har hon plockat ihop garner, som hon hoppas ska överensstämma med bilden på den färdiga väven i boken. Sysilket är guldfärgat, tunna trådar som ska lysa mot det svarta. Det svarta inslaget är tjockt, 8/4, och ligger i vågor. Det blir nog väldigt snyggt. Runt kanterna tänker hon ha ett band i svart och guld, som hon ska väva på bandvävstolen. Garnbeställningen har gått i väg, och när garnet väl kommit och varpningen är klar, ska Mia solva  1742 trådar!

Här kommer bilden ur boken – inspirationsbilden.

6 kommentarer »

  1. mia said,

    Vilken gåva att ha en vävkompis som inspirerar mig!

    Nu har jag köpt garner. Efter diverse funderande blev det svart varp från Borgs 30/2 och mercerised bommul 8/4 – också från Borgs. En liten liten låda levererad av en väldigt stor lastbil från DHL. Sysilke köpte jag i en sybehörsaffär i Uppsala. Det är förstås inte silke numera utan rayon men finns i lysande guldgula nyanser. Jag provköpte två små rullar för att bestämma mig för färg och bestämde mig sedan för den varmt rödguldiga nyansen.

    Denna förmiddag kräver lite skrivbordsadmnistration av mig, men i em är det jag som tar fram varpan! Pallen är 100 x 40 cm så jag tror jag klarar mig med färdig bredd på 60 cm som i Johannas bok. Det blir en decimeter på varje sida för höjden på stoppningen. Planerar att varpa 3 m för att ha en del att experimentera på. Återkommer med bilder!

  2. Ett spännande projekt. Provväven, som ligger till grund för vävnotan, är över 100 år gammal. Det finns så mycket gammal kunskap att ta till sig, det är roligt tycker jag.

  3. Mia said,

    Igår kväll varpade jag pianopallsväven. Garnet är rätt tunt och jag funderar på hur det skulle sett ut om jag fått tag på merceriserat garn av denna tunna kaliber. Nu blir det hoppeligen rätt bra ändå och detta är ett experiment. Bilden i mitt huvud är helt klar sedan flera år.

    Pallen är en gammal Hälsingepall, målad i matt svart med lite svarvade detaljer. Den kommer från min farfars barndomshem på Forsa herrgård i Näsviken i Hälsingland. Hur den varit stoppad från början vet jag inte alls. Mina minnen av den är att den stod framför Steinwayflygeln hos farfar och farmor på Klockargården i Tyresö, med ett tyg som farmor broderat petit point på. Det var naturligtvis inte alls vad som skulle vara där från början och när jag i höstas tog bort det helt utslitna tyget och den nersuttna och trasiga krollsprintstoppningen, så såg jag att det varit många där före mig och spikat fast möbeltyger. Massor av gamla nubb av olika ålder har sargat kanten runt om. Maken får hjälpa mig att snygga till träkanten och underlaget och det är nog rätt svårt att återställa den i något sorts ursprungligt skick. Alltså gör jag en egen design på dess fortsatta liv framför Steinwayflygen, vilken numera är i min ägo.

    Jag återkommer med bilder i utvecklingen av pallen som nu uppstår som en fågel Fenix i svart och guld efter att ha levt ett nersuttet liv, men som bidragit till åratal av lyckligt musicerande.

  4. Bra jobbat Mia, jag ser med spänning på hur ditt projekt framskrider.

  5. Helena Eriksson said,

    Blev nyfiken på det Mia sa 26 april: ang. Herrgården i Näsviken därifrån farfar kom…… Jag och min man äger och bor nu på Forsså Bruks Herrgård i Näsviken utanför Hudiksvall. Eftersom din farfar hade sitt barndomshem här kanske du har nån information angående livet, som det var då, här på herrgår´n. Vi söker med ljus och lykta efter gamla foton och även berättleser från de som bott och verkat här. Mia, om du läser detta, kontakta gärna mig via mejl: erbus@spray.se
    Hälsningar Helena Eriksson, Forsså Bruks Herrgård, Näsviken

  6. Harrieth Ekroth said,

    Hej!
    För första gången är jag ute och tar del av din vävblogg och vilken trevlig läsning. Din badrumsmatta i lin blev jag direkt förtjust i var kan jag finna vävnotan på denna. Kan du delge mig den så är min mejladress hekroth@hotmail.com
    Nu ska till vår vävstuga i Råbys gamla skola i Sörmland och avsluta rutig köksmatta.
    Vävglädje
    Harrieth Ekroth


Kommentera

