28 april 2010

Besvikelse

Posted in Uncategorized tagged den 11:47 av Ann-Christin Lindström Larsson

Idag är jag ganska besviken. Jag hade nämligen anmält mig till en kurs på Svenska Vävstolsmuseet i Glimåkra i augusti. (www.vavmuseum.just.nu) Det var en tredagarskurs i ”Damast och opphämta med dragutrustning”. Jag ville pröva på att använda dragutrustning under säker ledning. Men, men – det var bara jag och vävkamraten Mia som anmält oss, så kursen är inställd.

Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig att väva med dragutrustning. Men jag gör inte den investeringen till min vävstol, innan jag är säker på att detta är något jag tänker ägna mig åt. Jag har varit hos Myrehed i värmländska Sunne på en endagskurs (www.myrehed.se), där vi fick vara med och sätta upp en väv med dragutrustning och också väva lite grand på en pågående instruktionsväv. Det var väldigt roligt. Men därifrån till att själv klara av hela proceduren är steget långt. Det var därför jag anmälde mig till kursen på Vävstolsmuséet.

Det är bara att hoppas att det blir en kurs någon annan sommar eller på något annat håll i landet.

Nu solvar jag min smålandsväv i tuskaftssolven.  Än så länge är allt som vanligt, detta har jag gjort många gånger förut. Men det lär väl hetta till när det är dags för mönstersolven.

Det är så roligt att lära sig något nytt!

Här solvas tuskaften.  T v syns resårbanden som hänger från den extra solvbommen.
Resåren ska bära skaften med mönstersolven så småningom.

6 kommentarer »

  1. Lena V said,

    Hej

    se efter om Sätergläntan har kurs, de brukar ha det lite då och då

    mvh
    Lena

    • Hej
      Jag har kollat Sätergläntan och de har ingen liknande kurs just nu. Tyvärr. Jag får avvakta.
      Hälsningar
      Ann-Christin

  2. Desirée said,

    Hoppas att du hittar en kurs så småningom. Det är verkligen roligt att lära sig nya saker.

    • Hej. Ja visst är det roligt att lära sig nytt och vävningen innehåller ju så otroligt många tekniker och möjligheter. Jag är glad att jag upptäckt vävvärlden:-)

  3. Ingela G. said,

    Hej!
    Titta på http://www.bolstervaren.nu/?pid=19. De har flera damastvävtola och kurser. Både under sommaren och till hösten.

    • Tack för tipset. Jag kände inte till Bolstervaret, men nu vet jag. Kul. Tiderna för sommarkursen passar inte i år, men en annan sommar kanske.
      Hälsningar
      Ann-Christin


Kommentera

