08 maj 2010

Garnfrossa

Posted in Uncategorized tagged den 17:56 av Ann-Christin Lindström Larsson

Har jag förköpt mig? Fyra kilo lingarn 🙂 Men det var så billigt att det inte gick att låta bli. Jag lovar, att jag ska dela med mig till mina vävande vänner, om de har behov av några hg.

Vad jag ska väva? Jag vet inte, det får tiden utvisa, men förmodligen en hel del handdukar. Jag tycker väldigt mycket om att väva just handdukar. Variationerna är oändliga vad gäller kvalitet, storlek, mönster, vävteknik. Men är det någon som har andra förslag på hur jag dra nytta av allt mitt garn, så är jag intresserad. Lingarn 16/2 på alla fyra konerna.

Det var väldigt trevligt att göra Forsa-utflykten. Jag var på vävdagarna där fyra år sedan. Den gången var det fler som ställde ut minns jag, kanske blir det för mycket för mindre företag att finnas med varje gång. Nästa år är det ju vävmässa i Borås och innan dess är det Glimåkra. Men i alla fall – jag kom ju inte tomhänt hem och inte min reskamrat Else Mari heller.

Jag köpte med mig en handduk från Hälsinge linneväveri. En vit linnehandduk vävd i en teknik, som jag inte känner igen. Den är väldigt fin och jag skulle gärna väva några sådana, om jag bara visste hur man gör.  Jag skulle tro, att den närmaste tidens spaningar kommer att gå ut på att försöka hitta en teknik, som påminner om hälsingehanddukens.

Nu ska jag sitta en stund vid min smålandsväv. Det är så roligt och det blir så fint. Men inte går det fort.

Mina koner

Ena hörnet av handduken, den börjar med tuskaft.

Närbild

4 kommentarer »

  1. bacillen said,

    Alltså, Gs badhandduk i lin är ljuvlig så har du lust på fler såna blir vi lyckliga 🙂

  2. Åsa said,

    Jag tror att det är en kräppbindning. Jag sänder ett par bilder till dig.
    Hälsningar
    Åsa

    • Tack Åsa. Det stämmer säker, tack för tipset. Jag vet inte om jag vågar chansa med att sätta upp med så många skaft och trampor, jag har aldrig gjort det förut. Men nog vore det spännande. Och ja har ju massor av vackert lingarn:-)


Lämna en kommentar