27 maj 2010

Vävstuga eller inte

Posted in Uncategorized tagged , den 20:02 av Ann-Christin Lindström Larsson

För en tid sedan skrev jag om en fin liten handduk, som jag köpte hos Hälsinge linneväveri i Forsa, www.halsingelinnevaveri.se . Jag undrade om någon kunde säga vilken teknik den var vävd i. Åsa Martinsson visste besked, det är kräpp i mittpartiet. Tack Åsa. Jag fick också en vävnota, som jag verkligen önskar att jag kunde använda. Om man väver hela handduken i kräpp behövs 8 skaft och om man ska ha den breda tuskaftsbården runt kanterna behövs 10 skaft.  Det går inte i min vävstol. 8 skaft kan jag få plats med men där går gränsen.  Och bården vill jag helst ha. Mitt fina lingarn från Växbo, som jag köpte på vävdagarna i Forsa, skulle varit perfekt till ett kräpphandduksprojekt.😦

Det är i lägen som denna, som det skulle varit bra att tillhöra en vävstuga.  Jag är för det allra mesta nöjd med att ha min egen vävstuga, jag vill inte gå hemifrån för att kunna väva. Men utrymmet är begränsat och jag får inte plats med en större vävstol. Andra fördelar med att tillhöra en vävstuga är naturligtvis det nätverk man kommer att tillhöra, och den hjälp man kan få av mer erfarna vävare. Fördelen med att vara ensam är, att man tvingas bemöda sig att förstår och sätta sig in i vävmysterierna på egen hand. Den kunskapen fastnar kanhända djupare, eftersom den är svårare att tillgodogöra sig.

För och emot alltså, men jag förblir här hemma. Här kan jag väva till pianoackompanjemang, det är inte dumt att ha en egen pianist i samma stuga. Så jag får avstår från kräppen. D v s om ingen har kommit på en enklare metod att få fram liknande resultat. Man kan ju alltid hoppas.

Här kommer bilderna på handduken igen, för att förtydliga vad jag pratar om.

Här syns mittparti och kanterna.

Närbild.

4 kommentarer »

  1. Birgitta said,

    Hej Anki!
    Roligt att din smålandsväv fungerar nu. Ser riktigt fint ut. Förstår om du gärna ville väva den handduken, för den är så fin. Du kanske kommer på något. Problem är till för att lösas.
    Ha det så gott i vävstolen nu och njut av tillvaron.
    Kram Birgitta

  2. Carin Johansson said,

    Ser jättespännande ut. Kan du dela med dig av vävnotan så kan vi väva tabletter av lingarnet som vi har. Tackar på förhand.
    carinjohansson50@hotmail.com

    • Hej Carin
      Är det vävnotan till kräpphanddukarna du vill ha, eller vävnotan till linväven jag har i vävstolen nu?
      Hälsningar
      Anki


Kommentera

