28 maj 2010

Hur lång tid tar det?

Posted in Uncategorized tagged den 22:11 av Ann-Christin Lindström Larsson

En fråga jag ofta får, när jag visar upp något jag håller på att väva för vänner som inte väver, är: ”Hur fort går det att väva det här? Hur lång tid tar det att väva en halv meter trasmatta. Hur många timmar lägger du ner på en handduk?”  Osv. Ni känner nog igen er.

Hur fort går det?  En oerhört ointressant fråga. Snabbheten finns inte som kriterium, när jag värderar vad vävningen betyder för mig. Om jag väver en matta på en, två eller femton dagar har ingen betydelse.  Om handduksväven tagit mig flera månader att fullborda, från varpning till nedklippning, är ointressant.  Det kan jag säga eftersom vävningen är mitt fritidsintresse inte mitt levebröd. Vem frågar hur lång tid det tar att fullborda en serie frimärken, eller att ha registrerat femtio olika fågelarter. För att inte tala om hur lång tid det tar att genomföra en golfrunda.

Men ändå. Jag lärde mig, att eftertänksamhet är en värdefull ingrediens att räkna med i vävkonsten, när jag besökte Märta Måås Fjetterström-ateljén i Båstad. De som väver där har ju vävningen som sitt levebröd, och enligt det industriella samhällets normer borde ju snabbheten prägla en framgångsrik verksamheten. Ju fler mattor desto högre lönsamhet. Men nej. Jag iakttog en väverska som höll på med en trasmatta efter en skiss av Märta Måås.  Hon letade bland sina trasnystan, höll upp ett prov mot skissen, letade på nytt. När hon var nöjd lade hon ett inslag, betraktade resultatet och, om hon var godkände det, gick hon vidare. Om inte – då backade hon ett steg och tog om igen.

Det jag såg där har faktiskt betytt något för mig.  Det är möjligt, att mina närmaste inte riktigt tror mig när jag säger det🙂, men jag fick en insikt i vävateljén i Båstad, som har blivit ett  riktmärke för mig. Något jag vill uppnå. Eftertänksamhet och noggrannhet. Jag har långt kvar, men jag har en riktning.

Hur lång tid tar det att väva en pläd? Tja –någonstans mellan två dagar och ett halvår.

Den här pläden tog två veckor  – två roliga veckor.


8 kommentarer »

  1. Birgitta said,

    Hej! Jag får också den frågan om hur lång tid det tar att väva det eller det. Men det är ju så mycket det beror på. Måste ju känna lusten för att väva också. Och så gäller det att vara noggrann också, så man slipper väva ”baklänges” för det är inte roligt. Då tar det verkligen lång tid.
    Njut och väv i din egen takt, så du blir du gladast och lyckligast.
    Kram Birgitta

  2. Mia said,

    Hej
    Javisst är det så. Ointressant hur lång tid det tar. Som nu med min pianopall. Jag har solvat färdigt och börjat skeda. Halvvägs in märker jag att jag gjort ett solvfel. Bara att repa upp och försöka fixa det utan att dra ur det jag skedat. Hur lång tid tar det? Ointressant. Jag vill inte att det ska vara en rand mitt på pallen som beror på att jag hoppat över en tråd eller snarare ett lang.

    Återkommer med bild när jag knutit fram väven och börjat väva. Det kan ta en vecka. Eller ett år.

    Kram
    Mia

  3. Visst är det skönt att få syssla med något som inte ska redovisas för någon annan än en själv. Och inget måldatum är satt. Så ska det vara för att lusten inte ska försvinna tror jag.
    Jag är jättenyfiken på din väv! Säg till när jag får komma och titta.

  4. MalinSj said,

    Hej
    Jag håller med dig. Eftertänksamhet och noggrannhet är det som gäller. Då njuter man dessutom under tiden man skapar. Ibland tar det 3 dagar med en sak och ibland tar det ett halvår liksom. Känslan måste finnas där inombords. Din pläd är jättefin. Är det en kypertvariation? Lycka till med nästa väv. //MalinSj

    • Hej
      Pläden är vävd i liksidig spetssolvad kypert, den blev väldigt mjuk och härlig. Det är faktiskt den första pläd jag vävt.
      Ja, jag söker också efter känslan, men ibland är det mycket som stör. Men jag oroar mig inte för det, jag vet att den kommer igen efter ett tag.
      Anki

  5. Gerd Gunnrin said,

    Hej.
    Det ser ut att vara en härlig pläd.
    Vi är en nystartad vävstuga i Grimeton och trevar oss fram i vävningens värld.
    Vilken sked och antal trådar i solv och rör rekommenderar du till en pläd? 30/10 2 tr i solv och för och dubbelt inslag eller 40/10 1 tr i solv och rör och dubbelt eller enkelt inslag?
    // Gerd

    • Hej
      Jag är ingen expert på plädar, har faktiskt bara vävt en. Men jag fick rådet när jag ställde samma fråga till en kunnig vävare att använda enkelt inlag, det blir följsammare så. Men dubbelt inslag om man vill ha en tjockare pläd. Min pläd vävde jag i sked 25/10, 1 tråd i solv och 2 trådar i rör.
      Det viktigaste var nog ändå att jag verkligen försökte att inte väva tätare än 5 trådar/cm, det var det svåraste, det är så lätt att slå till för hårt och då blir det inte så bra. Jag satt med måttbandet till hands hela tiden för att kolla av. Jag fick lära mig att fösa in inslaget och det var svårt efter att ha vävt en matta🙂


Kommentera

