17 juni 2010

Väv på beställning

Posted in Uncategorized tagged , , den 20:42 av Ann-Christin Lindström Larsson

Min smålandsväv är nerklippt och ett  intensiv vävperiod är över. Intensiv i den bemärkelsen att jag har fått tänka mycket, pröva många lösningar, backa och ta om och så sakteliga känna, hur jag med tiden både förstod och behärskade tekniken riktigt bra.

Nu behöver jag ta det lite lugnare, väva något som flyter på utan större ansträngning från min sida. Och då får det bli ett badlakan i lintow igen. Jag har nämligen fått en beställning. Men nej, jag väver inte för avsalu, jag har hittills inte tagit betalt för något jag vävt. Men visst är det roligt när någon, en son t ex, säger att ett badlakan skulle vara efterlängtat. Då laddar jag vävstolen igen och tar itu med den uppgiften.

Jag vet redan nu, att medan jag väver och försöker göra bra ifrån mig, kommer jag fundera på hur jag ska ge mig ut i okända marker igen. Det finns ju så oerhört mycket att lära när det gäller vävning, så många tekniker och mönster och material att utforska. Det som begränsar mig är min vävstol, den tar bara åtta trampor. Men å andra sidan – jag har aldrig vävt med åtta trampor i den, det har jag bara gjort när jag gått en kurs. Kanske blir det något åttatrampigt när badlakarna är nedklippta. Det vet jag inte än.

Så här ser det ut i vävstolen just nu. Redkammen med varpen sitter i bommen, i morgon drar vi på.

2 kommentarer »

  1. Gabriel said,

    Jag misstänker att det blir ett antal timmar över till vävning nu under fotbolls-VM.🙂


Kommentera

