03 juli 2010

Vävfunderingar

Posted in Uncategorized den 20:31 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har flera gånger skrivit att jag ska väva om det blir mulna dagar. Jag har haft den föreställningen, att när solen skiner, sommaren prunkar och livet går i slow motion – då är vävstolen inte ett aktuellt alternativ. Idag har jag insett att motsatsen faktiskt inte är  så otänkbar. Det har varit omkring 29 grader varmt, inte ett moln på himlen och brisen på eftermiddagen har varit varm – inte svalkande. Jag vet att detta är ett helt ordinärt, rentav behagligt, väder på många platser i världen. Men i Sverige är det undantag. Det är väldigt varmt tycker jag och många med mig.

Och vad hände? Jo, jag drog mig inomhus (efter att ha tagit ett dopp i vår badsjö) och ägnade mig åt min väv. Men samtidigt tänkte jag på mina vävande systrar och bröder runt om i världen – på platser där det är lika varmt inomhus som utomhus. Mycket varmare än vad jag upplever just nu. Jag väver för nöjes skull – andra väver för sitt uppehälle. Jag tänker också på mina anmödrar, som hade till uppgift att förse hela  hushållet, inklusive drängar och pigor, med kläder. Det gällde att innan det blev dags för höskörd hinna väva tyg till kläder åt alla. Varje år. Jag undrar, om de alltid tyckte att det var roligt.

Jag väver mina badlakan i lintow och inser att det är en mycket lärorik väv. Om jag inte håller ut bredden ordentligt, så skaver skeden på varpen och yttertrådarna går av. Det är en nyttig läxa och ger bra träning i noggrannhet.. Slarvar jag, så märks det omedelbart. Trådarna brister. Även om jag har mitt hemmagjorda linklister till hands hela tiden, så är ändå intentionen att hålla ut bredden, så att varpen inte utsätts för onödigt slitage. Om detta blir självklart och automatiskt, så har jag kommit ett steg till mot det  mål jag satt upp.

Som vanligt tänker jag på nästa väv. Jag har inte varpat än – det  blir förmodligen linnehandduken i kräpp. Men eftersom jag sitter på altanen en stund varje dag och skär och klipper mattrasor, så kan det bli en matta. Vi får se. Att jag ägnar mig åt mattrasor beror egentligen på, att jag vill bli av med mitt växande lager av gamla kläder och lakan. När jag är klar ska jag komponera en eller flera mattor utifrån de trasor jag har klippt, färgerna på nystanen ska väcka fantasin hoppas jag.

Så här ser det ut i vävstolen idag. Och därefter en bild av mitt trasarbete.


Klippta och oklippta trasor

5 kommentarer »

  1. MalinSj said,

    Hej
    Dina badlakan blir mjuka och fina i kypert. Lycka till med fortsättningen. Det är alltid svårt med lintow i varp framförallt varma, torra dagar med låg luftfuktighet. Linet blir då lite sprött. Ha en bra fortsatt helg. MalinSj

  2. Åsa said,

    För att höja fuktigheten kan man sätta en hink med vatten under vävstolen. Det lär hjälpa!

    Jag ser fram emot din provvävning av kräppen.

  3. Lisbeth Granberg said,

    Hej Anki!
    Det är alltid problem med 1-trådigt lingarn i varpen. Ett tips är att sätta vävspännaren så långt ut i väven som möjligt, nästan ”en aning utanför vävbredden”, och det måste man göra med en gång man börjar för sedan är det svårt att ”pressa” ut väven med vävspännaren. Det är också viktigt att flytta spännaren väldigt ofta. Ibland kanske man bara kan väva 2-3 cm mellan flyttningarna av spännaren. Hoppas att detta kan hjälpa dig.
    Ha en skön sommar i vävstolen. Din blogg är så trevlig att läsa.


Kommentera

