04 augusti 2010

Det synliga resultatet

Posted in Uncategorized tagged , , , den 20:05 av Ann-Christin Lindström Larsson

Med hjälp av goda råd från min läsekrets på bloggen har jag nu kunnat fullborda min senaste kudde. Jag vävde tyget för ett år sedan under en vävkurs på Sätergläntan i Dalarna. Jag och min kursparhäst, Lisbet, solvade en väldigt massa varptrådar – 1500 trådar av lingarn 16/1. Inslag samma. Det som jag minns bäst är, att det dammade något otroligt, när vi vävde. Vi som vävde blev luddiga, under väven växte dammtussarna till oanade höjder. Det är svårt att tro, när man hanterar det lite styva lingarnet att linfibrer reagerar så, men så är det.  Resultatet blev väldigt vackert, ett glänsande bolstervartyg.

Nu har jag alltså, äntligen, tagit itu med halvmetern tyg och gjort en kudde med baksida av ett bomullstyg från Jobs. Innerkudden, som jag efterlyste häromdagen, är nu inköpt på Jysk (tack för tipset) och kudden är klar. Det känns väldigt roligt.

Det som blir till i vävstolen ska användas till något – inte läggas på hög. Jag träffade en gång en kvinna, som vävt väldigt mycket i sina dar. Hon var skicklig och hon hade tyckt att det var roligt att väva. Men nu hade hon helt slutat väva för, som hon sa, skåpen är ju fulla. Det var en sorglig kommentar som avslöjade ensamhet. Jag önskar, att jag hade kunnat leda henne in i ett sammanhang, där hennes produktivitet hade kommit till nytta och glädje.

Här kommer en bild på min kudde.

2 kommentarer »

  1. Birgitta said,

    Hej! Vad fin din kudde blev. Det blir så fin lyster av lingarnet. Men jag vet också att det blir mycket damm och ludd av linet. Jag tål inte det så bra.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

  2. Trevlig kudde är det en bolster, ofta många trådar?
    hälsar
    Margaretha


Kommentera

