17 augusti 2010

Förebild

Posted in Uncategorized tagged den 21:35 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu är jag tillbaka efter en härlig resa i södra Sverige. Jag har träffat nästan hela den närmaste släkten.  Det var en bra avslutning på en riktigt bra sommar. Bl a besökte jag Båstad och då är ett besök på MMF-ateljén ett måste. Märta Måås Fjetterströms anda svävar över vävsalar, garnlager, utställning och färdiga produkter. Allt är så vackert och ingen annanstans blir jag så inspirerad och så övertygad om att jag valt rätt när jag köpte mig en vävstol. Det jag väver kommer aldrig att komma i närheten av det som blir till i ateljén, men det gör inget. Det är en njutning att gå omkring och betrakta de skickliga väverskorna och i de färdiga mattorna se de mest fantastiska mönster och skönt harmoniska färger. Det kommer jag ha glädje av i vinter, det är jag övertygad om. På ett eller annat sätt.

Det var fotograferingsförbud i ateljén men i Båstads kyrka ligger, naturligtvis, en Märta Måås-matta i koret. Den fotograferade jag och bifogar här nedan. Gå gärna in på www.mmf.se och njut.

Jag kom hem med ytterligare lite garn i bagaget. Om man kör genom Sjuhäradsbygden bara måste man stanna till vid någon garnbod. Här i Uppland finns det inte mycket av det slaget. Men innan det nyinköpta garnet hamnar i vävstolen måste mina towgarnsbadlakan bli klara. Det är dags att slutföra det arbetet.

Kommentera

