19 augusti 2010

Provväv

Posted in Uncategorized tagged , , , , den 13:44 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har ju planer på att väva handdukar i en kräppteknik och har av Åsa M fått förslag på solvnota. Hon rekommenderar mig att först göra en provväv, innan jag drar igång för fullt. Ett gott råd, som jag nu bestämt mig för att följa. Jag har varpar en bredd på ca 30 cm. Jag ha så svårt att inte ta tillvara resultatet  av det jag väver, minsta lilla fyrkant, som jag producerat på vävkurserna har blivit till något. En brödkorgsduk, en kudde, en liten julduk osv. Därför varpade jag nära två meter av lingarnet. Det kan alltid bli några disktrasor om inte annat.

Lin 16/2 blir det i varpen och jag ska testa lite olika inslag. Jag ska också pröva ett par olika skedar.  Det ska bli spännande och dessutom får jag användning för lingarnskonerna jag köpte av Växbo under vävdagarna i Forsa. Två kg (ca) för 100 kr – då har man råd att pröva sig fram🙂

Det är en sak till som jag  funderar på medan jag väver mina lintowbadlakan. Min vävstol är 150 bred och det blir allt lite vingligt när jag väver smala vävar – som den kommande provväven. Jag skulle vilja få tag på en liten, smal vävstol. Med lite ommöblering kan jag får plats för den i vår gäststuga. Jag vill inte ha en bordsvävstol utan en helt vanlig vävstol med trampor och ordentlig slagbom, ca 70 – 80 cm bred.  Visst finns det? Jag såg en sådan på Upplandsmuseet, när man hade en utställning om ryor från Uppland. En kvinna satt och vävde på en liten gullig vävstol med fyra trampor. Den var säkert gammal men helt användbar. En sådan vill jag ha! Men var får man tag på det? På Blocket annonseras massor av vävstolar ut men inga små smala.

Jag har en bit kvar på min lintowväv, men sen blir det experiment!

Oblekt lingarn med två smala blå ränder.

13 kommentarer »

  1. Birgitta said,

    Hej! Förståndigt av dej att följa Åsas råd och att du gör lite längre provväv också. Det är roligt att leka också.
    Jag har kollat lite på Blocket och jag såg flera vävstolar där som var smala.
    Annars har jag en vävstol från Gunnar Andersson som heter Oxberg och är 70 cm bred, som jag aldrig väver på. Jag kan tänka mej att sälja den för 1.200:– (hämtpris) (det är vad den kostat mej). Den har 4 skaft och 6 trampor.
    Ha en skön vävhelg.
    Kram Birgitta

  2. Åsa said,

    Spännade! Hoppas att du får flera bra kvalitéer.

  3. Christina Lardh said,

    Hej,
    Har precis hittat din blogg om vävning och tycker att det är roligt att få ta del av en annan ”vävmänniskas” tankar och funderingar kring vävningen.
    Jag är 60+ och har vävt till och från i över trettio år, men jag har ingen som väver i min närmsta vänkrets (inte någon annanstans heller), så jag ser fram emot att få ta del av dina lyckade (och misslyckade) projekt.
    Ha en trevlig helg
    Christina

    • Trevligt att råkas. Jag är också 60+ (drygt) men har bara vävt de senast åtta åren. Det är roligt med någon vävintresserad i omgivningen, någon som ”förstår”. Om min blogg lite grann kan förmedla lite delaktighet till dig är jag förstås bara glad.
      Trevligt helg själv.
      An-Christin

  4. Tina said,

    Visst finns det smala vävstolar! Jag köpte min Glimåkra 60 cm på blocket för 300 spänn, och den är jättebra att väva på! Nu har jag även köpt en Öxabäck lilla, 80 cm, men de finns även smalare, brukar tyvärr vara väldigt svårt att hitta i andra hand.

    Hoppas du får tag på en liten vävstol, då kan man ha en provväv och en stor väv uppe samtidigt. Dubbelt så många idéer att förverkliga🙂

  5. Stina said,

    Hej!
    Jag råder dig till att investera i en kontramarsch till din breda vävstol.
    Se länk : http://www.gavglimakra.se/vavstolar-ideal-kontramarsch.html
    Med den väver du hur brett eller smalt som helst i samma vävstol utan problem. Jag använder en med lodräta topplattor och det funkar utmärkt!

  6. Hej
    Det är naturligtvis en lösning, men jag skulle vilja ha en extra vävstol för att testa idéer och göra provvävningar. Och idéernas kommer i regel när jag har en väv på gång i den stora vävstolen. Ett avbrott då och då för att ”leka” på en liten vävstol, det är det jag drömmer om.

  7. Stina said,

    Hej!
    Ja, det är klart, då är det bra med en liten vävstol. Själv har jag utöver min 150 cm breda Glimåkra en vävstol som är 70 cm bred, mycket bra bredd för prover och mindre alster.Lycka till i sökandet!

  8. Lisbeth Granberg said,

    Jag vill göra samma kommentar som Stina har gjort. Investera i en kontramarsch. Det fungerar i alla lägen. Sen är det givetvis trevligt att ha mer än en vävstol. Lycka till!


Kommentera

