02 september 2010

365 vävstolsannonser

Posted in Uncategorized tagged , , den 13:21 av Ann-Christin Lindström Larsson

När jag bestämde mig för att köpa en ny, smal vävstol la jag in en bevakning på Blocket.  Jag får nu alla annonser från hela landet, som gäller vävstolar till salu. Och nog är det det ett ganska deprimerande resultat, om man ser det utifrån vävintressesynvinkel. 365 annonser, varav flera gäller två vävstolar och två omfattar hela vävstugor, som är under avveckling. Ett tydligt mått på det dalande vävinstresset i landet. Ofta står det i texten ”som ny, nästan inte använd, varp medföljer” osv.  Några är optimister och vill ha 5-6 000 för den fina vävstolen, vilket den naturligtvis är värd, andra skriver helt kort ”bortskänkes mot avhämtning”.

Jag pratade med en av våra hemslöjdskonsulenter i Uppland, och hon var ändå optimist. Hemslöjdskonsulenterna har sett nedgången och planerar verksamhet bland ungdomar för att väcka intresset för vävning igen. ”Och”, sa hon” håll i vävstolen. För 20 år sedan fick man stå i kö för att få tag på en vävstol. Det går alltid upp och ner, vävningen kan bli populär igen”.

Jag har i alla fall, via Blocket, fått tag på en liten vävstol, 60 cm vävbredd, och ska åka och hämta den nästa vecka i Kramfors. Det blir en trevlig liten södranorrlandsresa för maken och mig. Vi passar på att besöka några andra platser också, bl a Tantmuseet i Hovra och avslutar med en Fransiskusdag i Färila.

Hemma i vävstolen drar det ihop sig till avslut och nystart. Mina badlakan är klara efter en hel del möda och klistrande av varpen. Jag har lärt mig en hel del under resans gång, bl a att inte slå till i öppet skäl, lintowvarpen slits så lätt om man gör det. Det vet de flesta av er redan, men eftersom jag lär mig väva den hårda vägen, erfarenhetsvägen, så är alla upptäckter av det här slaget välkomna.

Det blev varp över, så jag klippte av lite av varpen i vardera sidan och väver nu en mindre handduk av den varp som är kvar. Se bilden.

Inför nästa projekt håller jag på att utrusta min vävstol. Jag har bara sex trampor och sex lattor, så jag har beställt två nya av vardera sorten från AK:s snickeri i Öxabäck. De är väldigt tjänstvilliga och snickar till det man behöver. Det är tur för mig, som inte hittat något snickeri i min hembygd.

Nu ska jag bara avsluta handduksväven, klippa ner, städa bort allt linludd och avvakta försändelsen från Öxabäck. Sen blir det spännande.

3 kommentarer »

  1. MalinSj said,

    Hej
    Vacker väv/ Malinsj

  2. monika said,

    det blir nog härliga badlakan, som håller länge!

    själv har jag en duk i samma kvalite´,(kanske tätare i skeden- minns inte riktigt.)
    som jag vävde för flera år sen, har aldrig tyckt om färgerna riktigt, funderar på att använda den som badlakan…
    det är så trevligt att läsa dina texter.
    lycka till med den nya vävstolen, vi får väl höra vad det blir för premiärväv i den?
    hälsninga monika i nybro


Kommentera

