12 september 2010

Lill-vävstolen har anlänt

Posted in Uncategorized den 15:11 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu är lillan här. I torsdags for maken och jag upp till Kramfors och hämtade en 60 cm bred vävstol tillverkad av Gesta snickerifabrik. Den är så söt, om uttrycket tillåtes, och riktigt stabil. En flitig väverska, mamma till säljaren, hade använt den lilla vävstolen parallellt med ett par större vävstolar. Vävstolen har stått undanställd i dryga tretton år och varpen som fanns kvar runt garnbommen luktade damm och förpassades till soptunnan. F ö var lillan fräsch och fin och gör sig fint ute i vår gäststuga. Det enda som fattades var ett par träpluggar till solvbommen, och sådana är ju lätta att ersätta. Det följde bara med en sked, 40/10, så det blir nog läge att investera i fler framöver.

Samtidigt kom två trampor och två lattor till den stora vävstolen på posten – allt händer på en gång. Idag har jag alltså monterat ihop den lilla vävstolen och utrustat den stora vävstolen med åtta trampor och åtta skaft. Lite trevligt pyssel på söndagseftermiddagen.

Det känns lite pirrigt det där med åtta trampor och åtta skaft, jag har aldrig testat det på en trissvävstol. Men mormor kunde, så varför skulle inte jag? Det kan inte vara värre än med smålandsväven. Eller?

Frågan är var jag ska börja. Det har ju uppstått en helt ny situation, där jag kan gå mellan två vävar, det är nytt för mig. Det ska bli intressant att se hur jag kommer att tackla det. Det är ingen idé att jag fastställer några principer, sådana kommer jag omedelbart att bryta emot.

Så här ser min nya leksak ut.

3 kommentarer »

  1. monika said,

    grattis till nya leksaken.
    det är jättebra att ha en liten att alternera med. o ibland behöver man nånting ”lite snabbt”- då är det bra att ha en väv uppsatt i den lilla.
    mycket nöje.

  2. Tack. Ja det är precis så jag tänker, en snabbväv då och då för små trevliga presenter t ex.

  3. Birgitta said,

    Hej! Grattis till din Gesta. Det är bra vävstolar att väva på, så det var nog ett bra köp. Ska bli roligt att se vad du hittar på med dina 8 skaft och trampor nu. Önskar dej en skön vävvecka.
    Kram Birgitta


Kommentera

