15 oktober 2010

Finaste garnerna

Posted in Uncategorized den 9:35 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har roligt i mina två vävstolar. En väv är på gång i den stora vävstolen, det blir grönrandiga löpare i nialin och lin. I lilla vävstolen ska jag solva klart i dag, små tabletter i bomull och lin. Jag tycker så mycket om lin, även om jag sliter mitt hår ibland när varpen brister och trådarna hakar i varandra, lurvar upp sig och dammar.

Men som vanligt har tankarna börjat leta sig in i kommande projekt.  Ett gammalt sådant inleddes i London, när jag besökte den härliga vävbutiken  The Handweavers Studio & Gallery. Jag köpte på mig det allra finaste ullgarn för att kanske väva en halsduk eller två. Det är ett tunt fint garn i härliga färger, men det är spolat på små spolar utan annan märkning än några handskrivna krumelurer på själva spolen. Jag kan inte tolka ”krumelurerna”, kanske kan någon av er mina bloggvänner hjälpa mig.

Vad står följande för:

SHX KR  (det skulle kunna vara 5HX KR), MW, cash/wool, JR, 2/16 FC

Det är alltså fem olika beteckningar,  2/16 kan ju vara vårt 16/2, cash wool är väl cashmir, men de övriga har jag inte aning om vad det skulle kunna stå för.

Jag vill alltså väva ett par halsdukar men vet inte riktigt hur jag ta mig an det hela.  Jag har inte så mycket garn, men tänkte leka lite med rutor eller ränder i olika färger för att hushålla med garnet så långt som möjligt.  Men det återstår mycket tänkande innan jag är framme – vilken teknik, vilken sked osv. Jag är öppen för förslag🙂

Se så vackra garner!

 

 

 

5 kommentarer »

  1. Lisbeth Granberg said,

    Halsdukar brukar bli bra i någon typ av kypert. Det blir mjukare med kypert och fallet blir finare än om du väver någon typ av tuskaft. Jag väver för det mesta en liksidig kypert eller en bruten kypert på 4 skaft för det är så enkelt.
    Lycka till.

  2. Jo, 2/16 är säkert samma som 16/2 – men i vilket system? Problemet med brittisk garnnumrering är att de har så många olika system. För kamganer används oftast worsted count (brukar förkortas wc), men för kardgarner finns många olika system. Jag kan inte hitta något som förkortas fc… vilket inte betyder att det inte finns nå’t🙂
    http://www.bellaonline.com/articles/art15045.asp finns en förklaring till worsted count, på http://www.bellaonline.com/articles/art12329.asp finns en översikt över de vanligaste kardgarnssystemen av idag. (I USA har man ytterligare system… tack-och-lov för att vi är decimala i Sverige, och att vi använder nm för ullgarner!)
    Hursom – jag föreslår att du mejlar Handweaver’s studio och frågar vad det betyder. Rapportera gärna resultatet!

    … och bara för att bråka med Lisbeth, så föreslår jag dräll. För nu har du ju åtta skaft!

    • Hej
      Detta med garners bestämning känns som en djungel, Men det kanske inte är så otroligt viktigt att hålla sig inom en och samma kvalitet, det går kanske att blanda? Men det är intressant att tränga djupare in i benämningsfloran.
      Ja, jag har 8 skaft numera, och dräll ska det bli så småningom. Men halsduken ska nog bli till på lilla Gesta-vävstolen med 4 skaft så det blir nog kypert.

  3. Lotta Cederberg said,

    Hur går det?


Kommentera

