15 november 2010

Omvänd bindningslära

Posted in Uncategorized tagged , , den 14:51 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har aldrig gått någon kurs i bindningslära, och det kanske är dumt. Men ivern att väva har varit så stor, att jag har hastat direkt till vävstolen i stället för att gå vägen över teorin. Med åren har jag ändå börjat få insikter, om än grunda, i teorin bakom hantverket. Jag har en del böcker, som jag då och då har anledning att fördjupa mig i när jag funderar på, hur jag  ska åstadkomma det jag har en idé om. Mer och mer fastnar trots allt och jag kan mer och mer skapa mer fritt än att bara gå direkt efter en färdig vävbeskrivning. Det är spännande. Och så småningom ska jag gå en kurs i WeavePoint!

I mina vävstolar går det framå,t och jag ska snart klippa ner den första duken i den lilla vävstolen. Jag har svårt att få rutorna symmetriska, de blir betydligt högre än de är breda. Det märks i de rutor som är randiga, 12 ränder på bredden och 12 ränder på höjden borde bli liksidiga, men så är det långt ifrån. Nu klipper jag ner, tvättar duken och mäter krympningen. Sen får jag kanske skeda om i grövre sked (som jag inte har) för att få det resultat jag är ute efter.

Med mitt engelska ullgarnsprojekt går det framåt.  Jag ska väva en halsduk i kypert med det engelska garnet som inslag, I varpen ska jag ha ett garn, i samma grovlek som några av de engelska spolarna. Det hittade jag i mina lådor, när jag möblerad om häromdagen. En stor härva rött, härligt ullgarn, som jag köpte när Riksföreningen för handvävning hade årsmöte i Jönköping. Mötet var förlagt till Södra Vätterbygdens folkhögskola och skolan hade just lagt ner sin vävutbildning. När nu skolan fylldes av vävande kvinnor – och ett par män – passade man på att ha utförsäljning av garner, vävredskap, vävstolar mm till otroligt låga priser. Jag bunkrade upp en hel del och se – nu kommer något av det jag köpte väl till pass. Det är inte fel att samla på sig garn🙂 Idag plockade jag fram garnvindan och nystmaskinen och nystade två nystan, (fortfarande har jag mycket garn kvar i härvan). I kväll kommer jag nog att varpa, även om det ännu inte är ledigt i den lilla vävstolen.

För att återkomma till tankarna kring bindningsläran, så har jag att på egen hand räknat ut hur många trådar jag ska varpa och hur solvningen vara. Det är ju ingen stor sak för många av er, men för mig är det ett steg att ta. Jag har börjat förstå mer och mer vad som händer när varp och inslag möts och förenas beroende på teknik, garnkvalitet, skedgrovlek osv – en slags omvänd bindningslära. Och det gör vävningen ännu roligare. Tidelipom!

Härvan

Garnvinda och nystmskin

Kommentera

