17 november 2010

Räkna med krympmån

Posted in Uncategorized tagged , , den 17:03 av Ann-Christin Lindström Larsson

Det allra första alstret tillverkat i min lilla Gesta-vävstol är klart, en liten duk i bomull/lin. Jag har berättat om den tidigare, så jag går direkt på resultatet.  Jag var osäker på hur väven skulle bete sig efter tvätt. Det kändes ganska viktigt att veta det, eftersom jag gärna ville ha relativt liksidiga rutor. När jag var klar med första duken vävde jag en liten bit till, som jag sedan la en sträng lim över.  När limmet torkat klippte jag framför limranden och fick på det viset vapen att stanna kvar i skeden utan att behöva knyta. Hur jag ska göra när jag ska ta fortsätta väva har jag inte grunnat ut än, men det finns säkert en logisk lösning, som visar sig när det blir så dags.

Duken fållade jag och la i blöt i kallvatten. Detta för att få linfibrerna att bli riktigt genomfuktiga innan jag tvättade duken i tvättmaskinen. Jag har hört att det är bra att göra så för att linfibrerna inte ska brytas i tvätten. När den torkat manglade jag den och mätte. På längden, (bomullsvarpen), krympte den 5 % och på bredden, (lininslaget), krympte den 11 %, ganska mycket alltså.  Men – när jag tittar på duken, så störs jag inte av att rutorna är oliksidiga, det är snyggt ändå.

Nästa steg kommer att bli att jag ska ha bomull i inslaget och se hur det fungerar.  Till sist –  jag tror att jag har varp till ung tre dukar – ska jag skeda om till en lite grövre sked (jag ska skicka efter en) och använda lin igen i inslaget.

Det är roligt det här🙂

Så här ser den ut. Jag har lite svårt att få till kanterna i det röda partiet, inslaget ”kryper upp” på något sätt. Jag skulle behöva se hur en proffsvävare gör.

4 kommentarer »

  1. Anne Mårtensson said,

    Hej Anki.
    Innan du klippte ner skulle du ha ävt in in en sticka som du senare skall byta ut mot framknytningskäppen, och då skulle du lätt ha funderat ut hur du skulle få in snörena fint i varpen, sen är man igång igen efter 2 minuter och väver.
    Jag tycker dina upptäkter runt krymp är intressanta, dom fleste missar den detaljen. ALLT krymper olika från kvalitet, slagstyrka osv. Har vid tillfällen varit så nitisk så jag tagit mått före och efter tvätt samt antecknat dessa i vävsedeln för framtida bruk. Är avundsjuk på dig som har så mycket tid att hålla på det roliga. Lycka till! Anne

    • Hej Anne, tack snälla du för tipset, nu vet jag det till nästa gång!
      Ja visst är det roligt att ta sig tid, jag blev pensionär vid nyår och senast idag sa jag till mannen:”Hur hann jag med jobbet förra året?” Men det var förstås så att vävningen tidigare låg nere långa perioder. Att vara en frisk pensionär är bonusliv.

  2. Majlis said,

    Håller med Anne att du är väldigt duktig på att dokumentera hur vävnaden uppför sig efter tvätt. länner att jag slarvar med den detaljen. Det blir ofta ” Jag får se hur det blir” Kul att följa din väg genom vävningens givande väg.

    • Tack för uppmuntrande ord. Det är intressant tycker jag, att uppleva hur garn av olika kvaliteter, ursprung och tillverkning, är levande material med olika egenskaper. Och det sätter ju sin prägel på det vi väver. Det är det jag försöker lära mig.


Kommentera

