19 november 2010

Starta om efter nedklippning

Posted in Uncategorized den 10:32 av Ann-Christin Lindström Larsson

I regel väver jag ut hela varpen innan jag klipper ner, även om det varit frestande att få ”frigöra” det vävda ur vävstolen innan nästa väv tar form. Ibland har det medfört spännande nyupptäckter, särskilt om varpen varit lång. Jag hade nästa glömt bort vad som fanns underst på vävbommen.

Det går ju åt en del varplängd för att knyta fram på nytt, och jag har varit osäker på hur långt varpen skulle räcka. Det har känts lite slösaktigt helt enkelt att klippa ner mellan två dukar, handdukar eller vad det har rört sig om. Men så fick jag i en vävateljé se en klistrad avslutning på varpen. Väverskan hade klippt ned och det var mycket varp kvar i vävstolen, men den smala klistrade randen höll varpen fint på plats intill skeden.  Det rörde sig om två cm högst, som gick till spillo av varpen.

Jag gjorde likadant igår när jag klippte ner min duk. Anne M, som är väl hemmastadd med den här tekniken, kom med rådet att jag skulle ha vävt in ett spröt, innan jag vävde den lilla ”stadkanten”. Sen skulle jag ha ersatt sprötet med bomkäppen. Nu fick jag lirka lite med ett spröt på högkant bakom skeden, innan jag fick till det med bomkäppen. Men nu är den där och sen har jag lirkat in snörena på lagom avstånd från varandra. Det gick ju fint att klippa i den limmade kanten utan att varptrådarna släppte. Om jag gjort som Anne sa, hade det högst tagit två minuter att komma igång igen, enligt Anne.

Så nu är jag på gång igen i min lilla vävstol. Det här partiet ska vävas med bomull i inslaget.

Klisterkanten.

Snörena på plats.

2 kommentarer »

  1. Jag brukar också göra så här när det är långa vävar. Fast jag gör som Anna.

  2. Elisabeth Gingholm said,

    tack för uppdatering. jag har inte gjort det på många år.


Kommentera

