20 februari 2011

Nya tag igen

Posted in Uncategorized tagged den 19:47 av Ann-Christin Lindström Larsson

Efter att ha fått uppmuntrande tillrop från några duktiga vävare,  har jag bestämt mig. Det är dumt att ge upp. Så här ser min plan ut – en plan jag hoppas ska leda framåt och inte in i en ny härva av trassligheter (metaforer på rad).

Jag klipper inte ner, dvs jag klipper ner och slänger den lilla bit jag vävt. Jag vill aldrig mer se den! Sedan drar jag varpen ur sked och solv, försiktigt, och drar bort de röda ränderna. Det är den röda tråden som ställer till det för mig. Det är den som brister, slakar och luddar. Det måste vara ett väldigt dåligt garn. Men de båda röda ränderna är bara på 12 trådar var, så jag hoppas att det ska gå bra. Väven blir två cm  smalare och det gör ingenting. Jag tror att det ska gå att maka ihop varpen så att den inte sliter och drar i den nya väven.  Sen solvar jag dräll med motsatsbindning och får användning för mina nyinköpta drälltrissor. Lite bävar jag för det, men om jag inte prövar, så vet jag ju inte om det fungerar. Jag tror att jag ska testa vitt som inslag och hoppas att det ska bli vackert.

Nej – jag tänker inte lägga ut någon bild. Det finns gränser för hur mycket man vill lämna ut sin tafflighet🙂

Så får det bli men jag är inte längre så säker på min sak, kanske uppstår nya problem. Det är en mödosam väg jag slagit in på – men rolig!

9 kommentarer »

  1. Lotta Cederberg said,

    Hej Anki skönt att höra att du inte ger upp! Härligt.
    En tanke som slog mig är att om du drar ut de röda trådarna och ersätter dem med en friskare tråd som får hänga på en tyngd bakom varpbommen.
    Så behöver du inte minska på bredden av varpen. Förvisso inte många trådar,
    men det är ju lin……….
    Lycka till

    • Jag tror att jag bara drar ut och hoppas att varpen håller ihop ändå, det rör sig om 4 meter varp. Så med tanke på hur lin uppför sig, ser jag rullar bakom vävstolen som rullar upp sig, snärjer ihop sig osv. Jag är ganska luttrad vid det här laget.😉 Men tack ändå för dina synpunkter, det är väldigt roligt att få respons.
      Anki

  2. G said,

    Ta ett kort på det du klipper bort och spara det på datorn. Det kan vara roligt atttitta på om några år.

  3. Else Mari Djerw said,

    Du är jätte tapper!
    Kan du inte ta en något glesare sked? Så att bredden blir den samma?

  4. Hej
    Det gör inget om löparen bli lite smalare. Den är 43,5 nu, två cm smalare gör ju inte så mycket. Visserligen kommer den att krympa en del är jag tänker efter, hur mycket tror du att den drar ihop sig? Har du erfarenhet av det? Jag funderar på att göra en tabell med alla mina vävar framöver där krympningen anges. Då kan man ju gå in och kolla hur olika typer av vävar betett sig.
    Kram
    Anki

  5. Bara för att retas lite: varför inte hitta på nå’t spännanade med motsatsuppknytning för den solvning du redan har?
    (Då behöver du inte klippa något annat än de röda trådarna…)

    • Hej Åsa och Kerstin
      Era förslag kom för sent, jag har redan fördelat om solven på mina skaft. Dessutom var det bara 6 solv på vardera skaft 1-4 så det var inte mycket att experimentera med. Men det hindrar inte att jag suttit ett par timmar med weavepoint och lekt. Nu har jag med hjälp av det kommit fram till vad jag ska försöka få till den här gången.

  6. Åsa said,

    Håller med Kerstin.Testa med den solvning du har.
    Rita in solvningen i WeavePoint och knyt upp för en motsatsknytning. Trampa och se vad som händer. Kanske du tom kan ha en glesrand där de röda trådarna varit!

    • Hej Åsa och Kerstin
      Era förslag kom för sent, jag har redan fördelat om solven på mina skaft. Dessutom var det bara 6 solv på vardera skaft 1-4 så det var inte mycket att experimentera med. Men det hindrar inte att jag suttit ett par timmar med weavepoint och lekt. Nu har jag med hjälp av det kommit fram till vad jag ska försöka få till den här gången.


Kommentera

