28 februari 2011

Nu börjar det arta sig

Posted in Uncategorized den 17:18 av Ann-Christin Lindström Larsson

Ja, nu börjar det arta sig, jag har vävt min första felfria dm. Det är värt att fira! Det lönar sig tydligen att justera och justera. Jag har finjusterat lattor och trampor i flera timmar känns det som. Och visst har det gjort nytta, även om jag fortfarande får hjälpa skaften lite på traven med jämna mellanrum. Det är alltid samma trampor som strular lite, men när man är uppmärksam på det och sträcker ut en hjälpande hand så fungerar det skapligt. Då är det bra att ha en grund vävstol.

Det blir vackert! Det ser visserligen lite lurvigt ut på ytan, särskilt utåt kanterna, men det försvinner kanske efter tvätt och mangling. Jag hoppas det.  Nu känns det som om jag kommer att fullfölja den här väven, hela vägen ut. Varpen håller bra, hittills har bara en tråd gått av. Jag ska försöka komma ihåg att hålla varpen fuktig hela tiden.

Nästa uppsättning? Kanske något i panama, eller den rutiga duken, som jag har talat om tidigare. Men då måste jag köpa en ny sked först. Det blir ett äventyr –  1368 trådar, bomull 24/2,  fem färger och 100/10 sked. Och duken ska ha frans. Kanske vilar jag lite med den enklare panama-väven först, den verkar okomplicerad.

2 kommentarer »

  1. MalinSj said,

    Hej
    Den ser väldigt fin ut. Är det korndräll du har i bindningen? Den går ju att använda till dräll pga oliksidigheten. Lycka till med fortsättningen. Den blir nog även fin med färg i inslag. //MalinSj

  2. Hej Malin
    Ja det är kordräll, det är vackert tycker jag. Jag ska testa med olika färger också, just nu har jag vitt inslag.
    Hälsningar
    Anki


Kommentera

