13 mars 2011

Att sköta sitt linne

Posted in Uncategorized tagged den 19:08 av Ann-Christin Lindström Larsson

Min löpare i dräll blir allt längre, snart har jag bara ett par varp kvar på garnbommen. Eftersom det gick åt en bra bit av varpen för att komma underfund med hur jag skulle komma tillrätta med drällen, så väver jag ut varpen i samma färgsättning. Inget experimenterande med  färger eller mönster. Förhoppningsvis finns det tillräckligt mycket av väven som är relativt felfri, så att det kan bli en löpare för ett långt bord.

Det har varit skönt att komma in i en nära nog bekymmersfri vävperiod, detta efter inledningens frustrationer. Jag känner att jag tagit ett steg till i min ”vävutbildning”, som så sakteliga ger mig insikt efter insikt. Som jag säkert har skrivit i tidigare inlägg, så skulle jag nog kommit betydligt fortare framåt om jag gått en kurs. Men jag tror, att jag på mitt sätt, med alla blindskär och misslyckanden, har fått insikter, som satt sig i både händer och minne på ett fastare sätt, än om jag gått en kurs. Och jag har ju ingen brådska. Men jag kan försäkra er, ni som så trofast kommer med goda råd – utan er hade jag många gånger stått och stampat långa perioder utan att förstå hur jag skulle gå vidare. Tack!

Jag har som sagt snart en lång linnelöpare klar att klippa ner och efterbehandla med tvätt och mangling. Linne kräver ju mangling. Jag vet att man kan glätta, men det är nog inte så utbrett. Men inte heller mangling är utbrett i den yngre generationen. Man stryker nog det mesta man vill släta till. Om jag ger bort en linnelöpare, som faktiskt kräver mangling, ger jag då bort ett problem? Det känns ju inte så roligt. Linnebadlakan behöver inte manglas, de river gott omanglade, det är inget problem. Men en duk?

Jag är fostrad av en ordentlig mamma. Hon strök t o m underbyxor och kalsonger. Pappas näsdukar strök hon på både sidor och slutligen pressade hon till den vikta lilla fyrkanten. Skjortorna hade inte ett veck och bomullsdukarna ska vi bara inte tala om!  Alla lakan manglades, det var en självklarhet. När hemtjänsten, under hennes sista år, inte ville hjälpa henne med det, såg jag och min syster till att hon fick sova på manglade lakan livet ut. Detta har naturligtvis präglat mig, jag manglar också, även om jag inte är lika noggrann som mamma. Men jag är nog sista länken i manglingskedjan. Men det kan ju uppstå en ny trend, vad vet jag. Vi som manglar-trenden🙂

Så här löper löparen genom vävstolen.

10 kommentarer »

  1. Stina said,

    Naturligtvis ger du inte bort ett problem om du ger bort en linnelöpare. Vackrare present kan man inte få! Berätta vad som händer om man stryker linne och tala om att det blir lika fint om duken får plantorka i utsträckt tillstånd. Väven ser jättefin ut, du är verkligen flitig i ditt vävande!

    • Jag har fått råd från er alla tre att ge bort skötselråd- ingen dum idé. Jag tror att jag ska trycka upp små lappar med några enkla regler och skicka med mina linealster.

  2. Birgitta said,

    Finns inget vackrare än en hellinnelöpare. Du får väl ge med skötselråd om du ger bort något som ska manglas.
    Ha det så bra.
    Kram Birgitta

  3. Jag brukar ge bort skötselråd när jag ger bort eller säljer linnedukar. Din linnelöpare är fin

  4. Se min kommentaren till Stina

  5. Dessutom: små handvevade bordsmanglar brukar finnas billigt på loppisar. Hur länge de finns kvar kan man ju fråga sig – men här i Småland är de ännu ganska vanliga.

  6. Desirée said,

    Det är väl därför som det är så besvärligt att hitta en ny stänkflaska!

  7. Lisbeth Granberg said,

    Hej Anki!
    Jag har hört att om man manglar duken någon gång då och då så kan man dessemellan bara stryka den. Det som händer vid manglingen är att fibrerna pressas ihop och tydligen sitter det kvar åtminstone ett tag och det är väl den tillplattade fibern som också ger glansen. Och tänk vilken fin present att ge bort – en handvävd linnelöpare.


Kommentera

