04 april 2011

MMF

Posted in Uncategorized den 21:17 av Ann-Christin Lindström Larsson

Ibland är det livet motigt för en väventusiast, och ingen kan man skylla på. Innan jag lägger min vånda på nätet vill jag berätta om en upplevelse av annat slag.

I söndags var jag i Djursholms kapell, min man som är präst ledde högmässan.  Kapellet är en fantastisk jugendskapelse, byggd på initiativ av Natanael Beskow, teolog, konstnär och rektor. Han var inte prästvigd men ville ha en kyrka att predika i. och byggde kapellet på en kulle i Djursholm.Han var gift med Elsa Beskow och en av de första organisterna i kapellet var Alice Tegnér. Historiens vingslag!

Kapellets väggar och tak är dekorerade av Natanael själv. Det är så rart och så kärleksfullt gjort. Och – på golvet i koret liggen den – mattan av Märta Måås Fjetterström. Hon var ungefär samtida med Natanael, Elsa och Alice och kanske kände de varandra. Jag vet inte och har inte forskat närmare om den saken. Men det var så rätt att den låg där, och jag trippade försiktigt över den.

Det var det roliga.

Det tråkiga följer här. Jag varpade idag 685 trådar till ett badlakan i nialin. Det gick snabbt och bra. Men sen gjorde jag om en gammal försyndelse – jag knöt bara för skälet på ena sidan och glömde den andra. När jag sedan skulle börja förskeda (?) i redkammen fick jag försiktigt lira ut lang efter lang och lägga rätt över skälspröten. Det fungerade någorlunda men tog en förfärlig tid. Nu sitter redkammen fastklämd i bommen och i morgon drar jag på. Men irritationen över att jag gör så elementära fel ligger där och gnager.

Jag ska väva ett par våfflade badhanddukar i nialin, innan jag ger mig på något mer utmanande. Det där projektet med kräpp har jag inte släppt, Jag tittade idag på den provbit jag vävde för ett par månader sedan och fick lust att ta itu med den tekniken igen. Men jag ska släppa tanken på hellinne och ha bomull i varpen nästa gång.

Här kommer en bild på Märta Måås matta i koret i Djursholms kapell.

 

 

4 kommentarer »

  1. MalinSj said,

    Vilken vacker matta det är. Tänk om man hade tid att väva såna. Visst är det skönt att det mesta går att reda ut när det gäller vävning. Lycka till med fortsättningen. //MalinSj

    • Tack. Ja det är en utmaning att hitta lösningen på problemen. Det finns oftast en väg ut ur krångligheterna om man har lite tålamod.
      Anki

  2. Lotta Cederberg said,

    Vad är det man brukar säga: Det är av felen man lär sig………..
    Men ibland är det väldigt mycket lärtid man spenderar.
    Jag uppskattar i alla fall att du delar med dig utav både det roliga och det lite mindre roliga.
    MMF mattan är jättevacker. Nästa vecka ska jag till ateljen för första gången och jag ser verkligen fram i mot det.
    Ha en trevlig dag !
    Lotta

    • Hej. Ja, ofta önskar jag att jag slapp lära mig av mina misstag, det tar sån tid. Men å andra sidan så är det ett instruktivt sätt att sätta sig in i hur vävstolen fungerar.
      Ta tid på dig i ateljén, det är en upplevelse att vara där. Garnlagret inte minst. Anki


Kommentera

