06 juli 2011

Vävning på halvfart

Posted in Uncategorized den 11:42 av Ann-Christin Lindström Larsson

I maj klippte jag ner mina våffelbadlakan och sedan dess har det varit väldigt trögt med vävandet. Dels beroende på att jag varit i både Venedig och London, med allt vad det inneburit med förberedelser. Vi har också haft gäster, så att både vävrummet inne i huset och ute i stugan, där min lilla vävstol står, har varit ockuperade. Men det har ju varit välkomna och efterlängtade gäster så det är ”lugnt”, som barnen säger.

Ute i stugan väver jag, sporadiskt, på min halsduk av garn jag köpt i London. Det blir vackert, 6-skafts kypert, men jag tänkte lite tokigt, när jag ritade upp mönstret i WeavePoint. De små gåsögonliknande fyrkanterna blir så små, så små, garnet är ju så tunt. Jag hade nog tänkt mig större rutor, men inser att jag, igen, fått mig en läxa. Nåja, det blir vackert på det här viset också, men jag har nog för lite garn, det kommer bli en mycket kort halsduk. Jag får väl göra om den till en docksängsfilt eller något annat pyttigt.

I förrgår började jag solva en 5-skafts satin. Varpen består av oblekt bomull 30/2 och till inslagen ska jag använda ull. Jag har så många enstaka härvor av vackra entrådiga ullgarner och jag tror att det kommer bli flera stycken vackra kuddvar eller dynor. Jag har redan fått beställning på två och i dem är färgerna givna, men sen ska jag leka. Men först väntar skedningen.

Av min svärdotter, som är utbildad vävare men befinner sig i ett skede av liven där småknattarna runt henne inte lämnar utrymme för stunder vid en vävstol, fick jag en varpfläta. Det berättade jag om i maj. Men nu har jag också fått garn, bl a flera härvor oblekt lin och växtfärgat ullgarn, klippta mattrasor och en hel del annat. Det har varit väldigt roligt att dyka ner i kassarna och upptäcka vad det är jag fått. Bland garner  och trasor låg flera skyttlar, två spolmaskiner och några små tingestar med upprullat garn på. Små skyttlar? Jag skickar med en bild och om någon av er känner igen de små söta sakerna, kan ni väl berätta för mig vad man använder dem till.

Efter dagens kaffekalas i trädgården ska jag återgå till skedningen.

Glad sommar.

De små grejerna är 9 cm långa.

Dagsläget.

3 kommentarer »

  1. kypert/monika said,

    välkommen tillbaka! du har varit saknad:).
    men man ska ju även ha tid till annat o besök av vänner är gott för själen det oxå.

    de små skyttlarna har ett namn- som jag just nu inte kommer på ordet på.(!) -men du använder dom vid inplock.
    det blir nog jättefint med ullgarnerna o linet.
    följer med glädje dina steg i vävningen.
    hälsn monika

  2. Anne Mårtensson said,

    Hej!
    Lovande att du som är ständigt ledig inte ens hinner banka vävstol, tänk hur illa det då är för många av oss andra som jobbar och sliter hela dagen på kontoret, vi hinner ännu mindre.

    Plockstickor kallar jag dom, användes i stället för tussar vid olika typer av plockvävning. // Anne

  3. Birgitta said,

    Ser att du redan fått svar om plockstickorna. Ska bli skoj att se dina fina ullkuddar sedan.
    Önskar dej en skön sommar.
    Kram Birgitta


Kommentera

