01 augusti 2011

Upphängning

Posted in Uncategorized den 19:44 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har fått en fråga om hur jag fixat mina fem skaft och därför lägger jag ut en bild på det. Svaret har gått direkt till Helen.

Just nu har jag inte tid att väva, jag har andra åtaganden som kräver sin tid. Men det gör att jag i tankarna planerar höstens vävande. Först är det kuddvaren och sen blir det nog trasmattor. En av sönerna behöver en matta och det är ju alltid roligt att väva på beställning. Men efter det tvekar jag. Jag har i ett vävmagasin sett en matta i jute, en rekonstruerad missionshusmatta, den är väldigt fin. Jag skulle vilja väva ungefär samma men i mattlin, eftersom jag är tveksam hur man tvättar en jutematta. Jag ska ha den på ett ställe där det finns risk att man drar in en del smuts från trädgården och den kommer att behöva en tvätt då och då, helst i maskin. Jag har ett par mattor i lin och de blir väldigt snygga efter tvätt.

Jutemattan har samma garn i varp och inslag, men jag tror inte att jag kan ha mattlin som varp, utan att det är bäst att använda linmattvarp. Men då blir nog inte resultatet så likt jutemattan, kanske tunnare och slinkigare. Eller? Jag önskar att jag visste mer!

Här kommer bilden på upphängningen. Det som gör att det fungerar så bra är resårbanden.

4 kommentarer »

  1. Helen Hjärpe said,

    Tack för bilden! Nu förstår jag precis!

    Mvh Helen

  2. Marianne said,

    Resårband är behändiga. Dina linmattor som du tvättar i maskin är jag lite nyfiken på, och undrar om både varp och inslag i lin? Tvättar du på 40 grader, med eller utan centrifugering?

    Det vore mycket intressant att veta då jag har en liten trasmatta med linvarp 8/5, som behöver tvättas. Hittills har jag inte vågat tvätta den i maskin….

    • Hej
      Jo, jag har två badrumsmattor i våffelväv med linvarptråd 8/5 i både varp och inslag. Jag har tvättat dem många gånger i tvättmaskin, ibland i 60 grader och ibland i 40. De blir som nya.
      Anki

  3. Marianne said,

    Tack! Då ska jag testa i helgen.


Kommentera

