14 augusti 2011

Gåsöga

Posted in Uncategorized tagged den 17:50 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har varit på utflykt till Nynäshamn. Trevlig stad och vackra omgivningar kan jag meddela er som inte varit där. Jag tittade in i en liten bod vid hamnen, där man sålde antikt och kuriosa. Där fann jag en kökshandduk som var väldigt fin. Den var märkt MS och vävd av den person som ägt handduken, berättade bodens ägarinna. Jag köpte handduken för 20 kr för att titta närmare på den och kanske väva något liknande själv.

Handduken är vävd i gåsögon, om jag inte har alldeles fel och väverskan har lyckat pricka in två fina röda gåsögonrader i nederdelen av handduken med enkla röda ränder mellan dem. Motsvarande rand i överkant är inte lika pricksäker, men snygg ändå. När jag granskade kanterna såg jag att det ligger en dubbelspolad tråd i öglor utefter ytterkanten.  Med jämna mellanrum, rakt igenom gåsögonens mitt, går alltså en lite tjockare tråd. Varför i allsindar har hon gjort så? Om motsvarande dubblering av tråden återfinns i varpen kan jag inte se. Handduken är vältvättade och manglad och jag klarar inte av att analysera varpen.

Om någon har en idé om varför det är så här så tar jag tacksamt emot förklaringar.

Så hrä der det ut.

 

5 kommentarer »

  1. Anne Mårtensson said,

    Hej Anki, det blir så på gåsögon om man inte tar av tråden i varje ”ögonvändning” och fäster, och börjar från andra hållet med nästa inslag.
    Vävde duk på Värnhemsskolan i Malmö,Fick då veta av vår sömnadsfröken att man kan sätta sig i efterhand och kasta om öglorna för hand.
    Det tog för lång tid att byta sida och fästa sa vävfröken Stina till mig men jag var envis och olydig. Men straffet kom, garnet räckte inte till full bård i andra sidan. Kram Anne

    • Hej Anne. Tack för upplysningen, detta hade jag ingen aning om! Att man ska vända inslagsriktning mitt i ögat. Varför sa man göra det? Vävningen är full av mysterium.
      Kram

      Anki

      • Därför att annars får man just det fenomenet…🙂
        En kypert bygger ju på att man höjer/sänker 2 trådar i taget – så länge man håller sig till det fungerar yttertrådarna (och, om de inte gör det, byt inslagsriktining). När man se’n i gåsögon”pupillen” ändrar trampriktning kommer man ”ur synk” med stadtrådarna.
        Det går att fixa om man har fler skaft att solva staderna på, men på 4 skaft går det inte (tror jag).
        Kerstin

  2. Tack Kerstin
    Nu förstår jag. Jag har ju varit med om att kyperten inte binder. Nu förstår jag gåsögat!
    Anki

  3. […] Det ligger lösa trådar utmed kanten och jag trodde att det var inslagstrådar som löpte där. (Gåsöga) Men med Kerstins hjälp har jag förstått, att det är stadtråden som inte binder varje varv […]


Kommentera

