16 augusti 2011

Lundagarn

Posted in Uncategorized den 13:32 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag fick ett intressant svar från Anne angående gåsögehandduken. Hon berättar att man mitt i ”ögonvändningen” ska ta av tråden, fästa och börja med nästa inlag från motsatt håll. Väverskan har inte orkat göra alla fästningar utan väver med två skyttlar och låter det bli små öglor i ytterkanten. Detta var nytt för mig och jag förstår inte riktigt varför det ska vara så, men det är roligt att veta. Och nu vet jag.

Men när det gäller min pågående väv, så har jag ettt nytt problem och det skäms jag för. Jag väver alltså kuddvar i satängbindning, bomullsvarp 30/2 och ullinslag. Jag hade 1-trådigt naturvitt ullgarn med okänt ursprung i ett nystan och det blev riktigt bra. Men – det räckte inte! Jag trodde att jag hade en hel härva till, men det var inte samma kvalitet. Jag har kollat alla min garnprover från div garnleverantörer och kommit fram till, att det jag använt måste ha varit Lundagarn. Lundagarn har utgått ur sortimentet och är nu ersatt av Fårögarn, som tyvärr är en aning, aning grövre. Fårögarn har jag i mitt garnlaget men, som sagt, det är grövre och det kommer att märkas om jag ersätter Lundagarnet med det mitt i väven.

Suck! Jag har sökt på webben, letat hos alla garnleverantörer, ringt och t o m kollat på Blocket och Tradera – men inget Lundagarn. Jag skulle önska att det fanns en vävsajt där man kunde efterlysa garn. Jag antar att det finns vävare som har både det ena och det andra i sina hyllor, som de skulle kunna tänka sig att avyttra. Som t ex Lundagarn.

Nu tröstar jag mig ett tag i min lilla vävstol och försöker få den röda vackra halsduken klar.

Så här såg det ut när garnet tog slut (oavsiktligt rim)

 

7 kommentarer »

  1. Kanske borde jag skriva detta på förra inlägget, men…

    Nej, din handduksväverska har bara använt en skyttel.
    Eftersom jag inte kan lägga bilder här, får du titta på min blogg (http://oddweavings.blogspot.com/2011/08/kypert-och-losa-stadtradar.html ) – där finns en illustration till hur man kan se hur man räknar ut hur det fungerar, med både en och två skyttlar.

    • Hej. Jag förstår ändå inte riktigt varför handduken jag köpte har små öglor längs hela stadkanten. Väverskan har alltså inte tagit av tråden och fäst, för att börja från motsatt håll. Hon kan inte heller använt två skyttlar i vartannat inslag. Öglorna går hela tiden från det inslag som går genom ”ögonen”, dvs mittpunkten i gåsögat.
      Anki

  2. Nu Kerstin förstår jag! Det tog sin tid, tack för ditt tålamod och för din utförliga och pedagogiska förklaring. Det är alltså stadtrådar som ligger lösa i kanten, jag trodde att det var inslaget som låg där. Nu har jag lärt mig något nytt igen. Det känns så häftigt!

  3. Stin said,

    Hej Anki!
    Efter dina önskemål har jag startat en grupp på Facebook som kanske kan vara till hjälp. Kort och gott en annonsplats för oss som väver och saknar en gnutta garn.
    https://www.facebook.com/groups/139088862849708/

    Hälsningar Stina

  4. Stina said,

    Namnet på gruppen är Vävspolen.

  5. Stina said,

    Hej gen!
    Det blev lite oordning på inläggen här men det jag ville ha sagt var att det finns en grupp på Facebook där man kan efterlysa / köpa / sälja vävgarn. Namnet på gruppen är Vävspolen och det förutsätter att du har ett medlemskap på Facebook.
    Hälsningar
    Stina


Kommentera

