25 augusti 2011

Stadtrådar

Posted in Uncategorized tagged den 15:04 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag väntar på beställt garn, så att jag ska kunna fortsätta med min kuddvarsväv. Under tiden tar jag ett tag igen med min halsduksväv på den lilla vävstolen. Väven är fin, jag tror att det blir en vacker halsduk när den är pressad och klar.

Jag har ju haft en del funderingar kring kanterna på den handduk jag köpte på loppis häromveckan. Det ligger lösa trådar utmed kanten och jag trodde att det var inslagstrådar som löpte där. (Gåsöga) Men med Kerstins hjälp har jag förstått, att det är stadtråden som inte binder varje varv när man väver kypert, och därför ligger utmed kanten i små täta öglor. Och tänk, bums fick jag användning för den insikten när jag granskade min halsduksväv. Även där ligger det lösa stadtrådar utmed kanten, eftersom jag väver i en kypertvariant. Jag har nog känt till detta rent teoretiskt, men det är först när man kämpar med det i verkligheten, som det verkligen fastnar och blir till en användbar kunskap.

Halsduksväven är en ganska gles väv helt i ull, och jag får tänka mig för när jag slår till. Slå till förresten, det är absolut inget vävstolsdunkande det är frågan om. Tvärtom, försiktigt föser jag inslaget och stoppar i tid så att det blir ett litet, litet avstånd till det förra inslaget. Det tar en stund att växla om till en sådan teknik, om man kommer direkt från en stadigare väv. Men när det väl börjar fungera, är det väldigt rogivande tycker jag. Det blir nästa en meditativ, repeterande rörelse när man lugnt och eftertänksam ser till att tråden lägger sig rätt.

Just nu ser det glest ut, när jag betraktar det vävda. Men jag vet att när jag klippt ned halsduken ska jag försiktigt tvätta den och sedan pressa den när den är våt. Pressningen kan kännas ganska obarmhärtig, men så fint det blir. Ulltrådarna hakar i varandra lite lagom och ytan blir glänsande och vacker. Jag minns första gången jag gjorde det, att jag led alla kval innan jag vågade sänka strykjärnet – nu blir allt förstört tänkte jag. Men blev väldigt förvånad och glad när jag såg resultatet.

Råden om pressningen fick jag för ett antal år sedan, när jag var med på en, nu avsomnad, chat för vävare. En halsduk jag vävt skulle ”dampas” stod det i beskrivningen. Och jag visste inte vad det var utan frågande på chatten. Svaren har jag sparat och har då och då anledning att läsa igenom för att uppdatera mig. Tack för den kunskapsförmedlingen vilka det nu var som stod för den.

Här ett par bilder på den röda väven.

6 kommentarer »

  1. Sanna said,

    Först och främst tack för en mysig vävblogg som jag kikar in på nu och då!
    När jag väver gåsöga brukar jag alltid använda mig av vändtrådar. Ett litet tips för att slippa öglorna i kanterna.

  2. Kanske ”flytande stad”? Alltså osolvade trådar som måste manipuleras för hand för varje inslag? (står en bit ned i inlägget här: http://oddweavings.blogspot.com/2011/08/att-fanga-staden.html )

    • Flytade stad eller vändtråd – bör vara samma sak. Men det låter lite väl pyssligt för mig, om det inte rör sig om lite grövre varptrådar än vad jag tänkt mig. Men jag har nog skäl att återkomma till ämnet när den tänkta gåsögonsväven kommmit upp.

  3. En fråga rakt ut i luften till ett gäng som verkar ha kunskap. Jag har fått tag i en bandvävstol av ett annorlunda slag, Henning heter den och maken till trasslig typ har jag aldrig träffat. Nu har jag rett ut det mesta men har aldrig vävt med sex separata skaft med mönstertrådar. Är det någon som vet något om Henning och/eller var jag kan få tag på någon form av bruksanvisning.
    Henning kan beskådas på: http://livsrummet.blogspot.com.

  4. Sanna said,

    Vändtrådar är superenkelt och mycket effektivt. Man struntar helt enkelt i att solva de yttersta trådarna utan drar dem genom skeden osolvade. När man sedan väver för man in skytteln i skälet över stadtrådarna och låter skytteln gå ut under de osolvade trådarna, men detta faller sig ganska naturligt när man väver.
    Busenkelt och smidigt!
    Lycka till!
    /sanna


Kommentera

