22 september 2011

Variationer med en och samma varp

Posted in Uncategorized tagged , den 17:41 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu är den nedklippt – min kuddvarsväv.  Det är alltid spännande att klippa ned och att rulla av väven från tygbommen. Det är först då man verkligen ser hur resultatet blivit. Särskilt spännande är vävar där man väver med avigsidan upp.  Även om man kryper in under väven, eller försöker bilda sig en uppfattning genom att titta på det som är upprullat på tygbommen, är det svårt att få en rättvisande bild. Så – idag var det extra pirrigt.

Av en och samma varp och samma bindning har det blivit tre helt olika resultat. Bomull 30/2 i varpen och satinbindning. Jag har bara använt ull som inslag, ull är härligt att väva med tycker jag. Restgarnerna, som jag använde i den sista kudden, var väldigt sköra. Varför vet jag inte, men härvorna var trassliga och trådarna hakade i varandra. Men jag tog det lugnt, och alla mina skarvar, där tråden gått av, syns faktiskt inte alls på rätsidan.

Nu ska tygerna pressas och så småningom bli till kuddar eller dynor. Och jag är på väg igen. Vävstolen är tom, jag har plockat bort en trampa och ett skaft och en massa solv. Nu ska det bli bunden rosengång på fyra skaft och fyra trampor. Jag har förskedat idag, eller vad det heter när man använder redkam (redkammat?). När maken kommer hem från utriket nästa vecka ska han få hjälpa mig att dra på. Lite hemligt är det och bråttom är det också🙂. Den närmaste tiden kommer det att bli många timmar vid vävstolen.

Så här ser mina kuddvävar ut.

3 kommentarer »

  1. christina engqvist said,

    Så häftigt!!! Nu förstår jag vad du hade bråttom hem till!!! Det skulle jag också haft, om jag vore du! Jättefint!

  2. kypert/monika said,

    hallå….
    var är du?
    jag saknar dina inlägg!
    kom snart tillbaka🙂
    hälsar monika i nybro


Kommentera

