07 november 2011

Panama i vävstolen

Posted in Uncategorized den 22:20 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu är det dags att börja blogga igen efter en längre tids tystnad. Den tystnaden har sina orsaker, men vilka de är berättar jag inte än. Jag har fullbordat en rolig väv, klippt ner och håller på med efterarbetet – mer om det längre fram.

Idag var det dags igen, eller snarare i går. Då plockade jag fram varpan, tog fram garnrullarna med nialin, som jag säkert haft i pipelinen i tre/fyra år, och varpade. Idag har jag med hjälp av in rare make dragit på och i morgon ska jag knyta fram.

Bakgrunden till denna väv är att jag för kanske sex-sju år sedan kom över gamla årgångar av Vävmagasinet. Jag tog med mig dem till en konferens i Danmark. På kvällarna och i pauser ägnade jag mig åt att bläddra igenom tidningarna och markerade sånt jag skulle kunna tänka mig att väva. Ytterligare några år senare tittade jag igenom mina markeringar och i en tidning från 1991 hittade jag en jullöpare som var trevlig. På en vävmässa det året köpte jag de garner som behövdes och la i en av mina projektkorgar. Nu är det dags!

Att det blev i år beror nog på, att den väv som är avslutad krävde rätt mycket, jag längtade efter något enkelt att vila vid. Då blev det denna jullöpare i kraftiga färger och – det inte minst viktiga – den vävs i panama. Jag har aldrig prövat panama och vill gärna pricka av den tekniken på min lista.

Ja – vad säger ni – kan det blir något snyggt av den här varpen? Är den typisk 90-tal – helt ointressant tjugo år senare? Det återstår att se.

3 kommentarer »

  1. Härlig färgkombination… det blir säkert snygg!
    Hälsningar Irené

  2. Lisbeth Granberg said,

    Det ser mycket trevligt ut och den kommer säkert att vara väldans lättvävd. Trevligt att träffa dig i Borås.


Lämna en kommentar