18 januari 2012

Skräp!

Posted in Uncategorized den 17:41 av Ann-Christin Lindström Larsson

Kära nån vad det skräpar! Hur jag än bär mig åt lägger sig ett muntert ytskick av trasrester, trådar och avklippta små hörn runt hela vävstolen. Jag tycker, att jag snyggt och ordentligt siktar på papperskorgen, som faktiskt står inne i vävstolen. Men nej, det ligger lika mycket utanför som i den. Så här såg det då rakt inte ut när jag vävde gubbatäckena eller jullöparen. Förmodligen är skälet till röran att jag använder hemklippta, ofta väldigt korta bitar av olika plagg. Jag förmodar, att om man väver med skurna trasor på rullar blir närmiljön inte fullt så bråtig.  Men jag vet inte, för jag har aldrig testat det.

Men mattan växer, jag är halvvägs idag och, om jag har möjlighet att ägna mig åt vävningen de kommande dagarna, är jag klar till helgen. Som vanligt tänker jag framåt, när jag sitter vid min väv, tänker på nästa projekt och nästa efter det. Jag har fått ett par kartonger fulla av mattrasor av min svärdotter och visst lockar det att sätta upp en mattvarp till. Och – i den ena lådan ligger ca tio rullar med skurna röda trasor – om man nu kan kalla dem trasor, jämna och fina som de är. Det ska bli intressant att testa dem.

Men inte med en gång, först något annat. Jag tror jag vet vad det ska bli.

5 kommentarer »

  1. monika said,

    haha, då är jag inte ensam om att skräpa ner.!
    jag brukar hänga en lite plastpåse, (ån där man får på apoteket etc,,) på kanten på vävstolen eller själva pallen….. men nog hamnar en hel del på golvet också….:)

    jag känner igen det där- att tankarna går vidare till nästa väv.
    det är bland det bästa nästan- planerandet.

    det blir en härlig matta:)
    hälsningar monika

    • monika said,

      välkommen in o titta på min blogg.🙂
      hälsningar monika

  2. Åsa said,

    Jag har gett upp det där med papperskorg och släpper alla avklippta trådar rakt ner på golvet. Och sopar när dagen är slut – oftast!

    • Det är rationellt och bra tycker jag.I princip har jag skippat papperskorgen eftersom jag så sällan prickar rätt🙂

      • Åsa said,

        Det var på samma sätt med mig


Kommentera

