29 januari 2012

Små fina gåsögon

Posted in Uncategorized tagged den 12:18 av Ann-Christin Lindström Larsson

Mina mattor är alltså nerklippta och jag knyter frans framför Rapport, det går så bra.

Men vävstolen står inte tom, nu har jag tagit upp mitt gåsögeprojekt, som kanske någon minns. Jag köpte en fin kökshanduk i en kuriosabutik i Nynäshamn. Den var vävd i gåsöga, och den gjorde mig förvirrad. Längs kanten låg lösa trådar, som jag först identifierade som inslagstrådar. Men med hjälp av ett par av er, tusen tack, fick jag lära mig att det är så gåsöga ofta uppträder, yttersta stadtråden binder bara vid vissa av inslagen.

Nu är jag på gång för att pröva detta faktum i praktiken. Jag kan ännu inte själv räkna ut hur man sätter upp en viss teknik utan är beroende färdiga vävbeskrivningar. Och jag har en söt liten bok, som jag då och då bläddrar i. Det är boken ”Handdukar och duktyg” av Gertrud Ingers. ICA-förlagets vävbibliotek del 1. Utgiven 1953. Den innehåller mycken lärdom och många fina vävbeskrivningar.

Alltså – jag hittade i den en handduk, väldigt lik mitt nynäshamnfynd. Den är stor, skedbredd 57 cm och beräknad längd per handduk 85 cm. Det är rejält tycker jag. Varpen bomull 16/2 och inslag lin 16. Jag väver i vitt med röda bårder.

Visst blir det fint! Gåsögonen syns ännu så länge mycket bättre på den gamla, många gånger tvättade, handduken. Men det kommer att ändra sig med tiden, det vet jag. Och nu har jag själv fått uppleva hur de obundna stadtrådarna ligger utefter kanterna. Det blir inga långa trådar, och de binder tätt och fint med jämna mellanrum.

Det största problemet för mig är att komma ihåg åt vilket håll jag ska göra inlagen, när jag varit ifrån väven några timmar. Jag har inte lärt mig att se det med blotta ögat. Men än så länge sätter jag en knappnål i den sida, från vilken jag ska börja när jag kommer tillbaka till väven. Och jag väver alltid klart varje omgång på elva inslag, innan jag lägger ifrån mig skytteln för att göra något annat.

Sex handdukar ska det bli, så jag har gott om tid att tänka ut vad jag ska väva nästa gång🙂

Förlagan som jag köpte i Nynäshamn.

Min handduk.

Vävboken.

12 kommentarer »

  1. Anne Mårtensson said,

    Ser att du har Stina Hultgren på bok-omslaget. Hon var vävlärare på Värnhemsskolan i Malmö. Hon tyckte det var förfärligt att man duade varandra, för på hennes tid så sa man fröken den och den, dvs efternamnet. En bestämd och autoritär lärare blev det i alla fall av denna väna fröken från bilden.🙂 //Anne

  2. Men här får hon bara vara omslagsflicka.

  3. Skoj att få se din handuk, jag har boken framför mig när jag skriver till din kommentar, vävnotan i min bok är på sidan 26 i del 1, boktryckeri Malmö 1953, handuk väv i den trevliga vävteknik Gåsöga, i en gammal design som så ofta fanns i handukar på den tiden 1953 och har blivit tidlös!

    • Det är samma upplaga som jag har. Jag har vävt handduken på sidan 25 tidigare, som jag skrev till dig på Facebook. Och den blev så vacker och underbar att torka sig med. Hoppas att den handduk jag väver nu blir lika bra.

  4. Jag tog fram några vävböcker i hopp om hitta samma mönster, en bok som är skriven av Ann Christin Hallgren ”Handdukar”. var det 5 stycken handdukar vävda based på samma principi’ell förmodlingen från ett äldre mönster än år 1953, i boken visas det 5 olika vävtekniker men i samma mönster 1.Tuskaft, 2.Panama,3.Bruten omkastad kypert, 4.Sålldräll, 5.Randig spetskypert (rosengångssolvning). Det är bara att välja vad man tycker som passar sitt hem bäst. Den som jag tycker är vackrast i denna boken har trådantal 1,272 trådar vävd i Borgs bomullsgarn 24/2, sked 100/10, ska bli spännande att få se dina handdukar färdigt vävda.

    • Hej Margaretha
      Roligt att du ”puffat” för min blogg på din egen sida🙂
      Jag har också den fina vävboken Handdukar av Ann-Kristin Hallgren. I denn finns det flera handdukar som jag skulle vilja väva. Jag kan bara inte bestämma vilken. Kanske skulle jag vilja försöka mig på den i sålldräll på sidan 42. men det är en väldigt tät sked, det gäller att ha bra belysing när man skedar.
      Den du tycker mest om, är det den på sidan 46? Den är spännande och vacker med sin rosengångssolvning.

      • Hej Ann Christin,
        Ja, det är Handduk i kvadrat på sidan 46, det är tydligt märktbart att en given vävteknik från den original pattern har kommit från inspiration att använda i andra vävtekniker, jag tycker att detta är fascinerande! Vävboken Våra Hemvävnader av Maria Collin från Åhlen och Åkerlunds Boktyckeri 1939 på sidan 70 finns en vävnota en Handdk Gåsögon som är vävd i ränder som din handduk, men saknar randen i mitten (centre). Voro trevligt ifall dina läsare har uppgifter att ge till din blogg om handduken, vem vet kanske det dyker upp vem som har skapat mönstret som har blivit en tidlös beskrivning i många olika vävtekniker och vävd mest i handdukar.

  5. Jättebra med blogg, jag visste inte om detta när det gäller gåsögon. Hoppas att du skriver om hur det går med din väv. Lycka till.
    Eva-Britt

    • Hej Eva-Britt. Jag visste inte heller något om gåsögon innan jag skrev om det på bloggen. Jag är jätteglad för de förklarande kommentarer jag fick. Nu ser jag hur det fungerar och det är riktigt skoj. Fint blir det, jag återkommer om det om några dagar.
      Anki

  6. Katrina Tast said,

    Hej.
    Jag är en vävgld dam i Finlan Som söker mönster till badlakan i gåsögon. Din handuk med bord i gåsögon mönste var jätte fin. Undrar om var man hittar mönster/solvnotan.
    Soliga Hälsningar

    Katrina Tast.

    • Hej Katrina
      Solvnotan till handduken med gåsöga plockade jag ihop från lite olika vävböcker. Men gåsöga är inte så svårt. Man solvar på fyra skaft 1234 1234 1234321 4321 4321234 1234 1234321 osv. Och sen trampar man lika som solvningen. Vill man ha större ”ögon” solvar man (och trampar) rakt genomgående ytterligare någon gång innan man vänder. Var detta begripligt?
      Hälsningar
      Anki

      • Katrina Tast said,

        Tack för informationen
        Jag förstår den.


Kommentera

