21 februari 2012

Lek med inredning

Posted in Uncategorized den 14:29 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har ju aldrig lärt mig någon vävteori, alla mina insikter har kommit genom att jag praktiserat i vävstolen. Men genom WeavePoint, vävprogrammet jag då och då försöker mig på, börjar jag inse ett och annat. Men jag befinner mig på en mycket elementär nivå måste jag påpeka.

Men i alla fall – min nästa uppgift i vävstolen är alltså att väva en löpare. Lite av mödorna med lingarnet som jag tänker använda, berättade jag om i min förra blogg. Men nu gäller det mönstret. Jag hittade inget lämpligt i någon av alla de vävböcker jag har, så jag började tänka baklänges. Det var nämligen så, att jag inte städade upp i vävstolen efter förra väven, jag bara hakade av snörerna mellan skaften och lattorna. Vilande fanns alltså en färdig kypertupphängning.

Jag valde en sked, som jag trodde skulle passa, 60/10. Sedan  bestämde jag löparens bredd och laddade in dessa uppgifter i inställningarna i WeavePoint-programmet. Jag valde kypert, funderade på gåsögon, försökte få till det så att kypertvändningarna skulle passa in och se genomtänkta ut, när jag bytte mellan den oblekta kantbården och mittpartiets vita fält. Det var kul och det var lärorikt. Varje gång jag gjorde en förändring i solvning eller trampning såg jag omedelbart resultatet. Det är inte dumt, på det viset slipper jag göra misstagen i vävstolen.

Med varpen i vävstolen, solvad, framknuten och klar, behövde jag bara koppla ihop skaften med lattorna och se – det fungerade utmärkt. Aldrig förr har jag satt upp en väv så snabbt🙂

Nu blev det inte så lyckat med gåsögon, det var något med varpens täthet och inslagsgarnets grovlek som  gav väldigt underliga ”ögon”. Men jag har skippat detta och trampar i stället rakt genomgående hela tiden och det blir fint det med.

Och – ni som hört mig klaga på hur linvarpen tenderar att brista gång på gång – den här gången har jag laddat med en bunke vatten och våta frottéhanddukar, som jag lägger på varpen så fort jag lämnar vävstolen. Och, ta i trä, än har ingen tråd gått av.

4 kommentarer »

  1. Lisbeth said,

    Hej på dig. Vet du vad ja gör när varptrådarna vill gå av i linvarpen, jo jag använder en liten blomspruta och sprayar på varpen varje gång jag drar fram. Så brukar jag inte solva kanttråden utan trär den varannan gång över och varannan gång under med skytteln istället så blir det inte så stramt i kanten och så har du förebyggt en anledning till att kanttråden går av så lätt. Ytterligare ett tips när du varpar med lintråd, börja alltid inifrån mitten i nystanet, så kanske det inte trasslar sig så lätt. Herregud vad bra jag är, skämt åsido, det är mina erfarenheter i vävstolen, jag är heller inte skolad i vävning. mvh Lisbeth

    • Hej Lisbeth. Blomspruta var ordet, köper en i morgon! Jag tycker om dina tips och råd för de är så konkreta och tydliga. Det känns att du testat det mesta och hittat bra lösningar
      Anki

  2. Trick för varpningsspole – kan används både för köpespolar och hemspolade (och koner): sätt på en strumpa! Strumpan kan vara just det – en bit nylonstrumpa med hål för garnet att komma ut genom. Idén är att hålla garnet på plats mot spolen, men utan att vara ivägen för avlindningen.
    En annan variant är att skaffa ett spolställ där spolarna sitter horisontellt, så att garnet rullas av istf att dras av uppåt.


Kommentera

