03 mars 2012

Vardagslyx

Posted in Uncategorized den 10:37 av Ann-Christin Lindström Larsson

Hemvävda kökshandukar – varför det? Det finns jättebilliga handdukar på IKEA, att väva själv är många gånger dyrare. Ja jag vet. Hemvävda handdukar som man torkar disk med – är det inte lite onödigt? Alla vet ju hur fläckiga de blir med tiden, omöjliga att få helt fräscha. Ja, jag vet. Jaha, och den som ska ha handdukarna, kommer han någonsin mangla dem? Omanglade linnehanddukar blir ordentligt skrynkliga. Ja, jag vet.

MEN – nog är det väl en oöverskattad vardagslyx att ha handvävda diskhanddukar! Att ge bort handdukarna, fållade, namnade och manglade – det är också en härlig känsla. Varsågod min son, nu är de dina och jag lägger mig inte i om de blir fläckiga eller hängs upp omanglade. Hoppas att det ska kännas bra att torka din disk med mammas hemvävda.

Ja, nu är den resan klar, det har varit roligt. Inte ett enda krångel sedan jag till sist klurat ut, hur jag skulle varpa för att de bredaste röda ränderna skulle hamna mitt i ett ”gåsöga”. Det är inte så lätt när man är inte riktigt ha koll på varptrådarnas plats i mönstret. Men det gick efter en liten korrigering i sista stund.

Löparen i lin är också nedklippt men den beredde mig en del bekymmer. Målet var att väva en löpare som i färdigt skick skulle vara 125 cm. Eftersom jag är lite skeptisk till linvarp satte jag bara upp en kort väv, men ändå så det skulle finnas varp nog till efsingar, provväv och krympning. Trodde jag. Det strulade lite i början, jag hade skedat dubbelt i ett rör så det blev en väldigt ful rand. Turligt nog var den nära vänsterkanten, men jag fick ändå  klippa av ett antal varptrådar, skeda om och skarva de avklippta trådarna, så att jag kunde fästa dem i väven med knappnålar. Det kändes väldigt darrigt just då, men jag kom igång igen och lyckades få rätt spänning i de omskedade och skarvade varptrådarna.

Men detta ingrepp tog lite för mycket av varplängden, så det krånglade mot slutet. Vissa trådar började slaka och skälet blev allt sämre. Till slut fick jag ge upp och jag hade då vävt 130 cm, fem cm längre än vad den färdiga löparen skulle vara. Jag klippte ner, zickzackade kanterna och la i blöt. Körde sedan löparen i skonsam tvätt 60 grader, för att den skulle få sina slutliga mått. Och – den krympte till 110 cm, 20 cm krympning eller drygt 15%, om jag räknat rätt. Tråkigt för mig men lärorikt. Jag ska satsa på ännu en löpare men med varp i Nialin och inslag lin. Och – jag ska väva den extra lång den här gången.

Handdukarna

Löparen som ska manglas en gång till

9 kommentarer »

  1. Miarasch said,

    Åh så fina Jonathans handdukar blev! Och löparen är jättevacker.

  2. Jag beundrar Ditt vävkunnande. Helt underbara handdukar till Jonatan ?
    Visst är det en undeskattad lyx !
    Kram från Ingela

  3. Ja jag vet, det blir ju så jättefint och varför ska man urskulda sig hela tiden. Hemvävda handdukar är ju inte bara handdukar.
    De är miljövänligt producerade, den som vävde mådde bra, de är inte framställda av någon med svältlön i Asien. Det är personliga (med eventuella vävfel) minnen och relationer. Trasmattor t ex.
    Nej nu får vi sluta urskulda oss och istället stolt utropa Hantverk Jajamensan!
    (skulle kunna bli en broderad bonad)

  4. Hej Anki,
    Lycka till med dina kökshandukar att dem inte får fläckar, din löpare är fin.

  5. Jonatan said,

    ”Va, har hon gjort dem själv? Själva handdukarna också, inte bara monogrammen?”

    Jag var riktigt stolt i lördags när jag fick visa upp dessa fantastiska presenter för mina gäster. Stolt över att ha en så underbar väv-mamma.

    Tusen tack, jag lovar att mangla dem!

  6. Sanna said,

    Vilka vackra handdukar!
    Visst finns det billiga handdukar på IKEA, men handvävda håller livet ut, det gör inte de billiga.
    Härlig present!

    • Ja visst är det skillnad. Jag har själv handdukar som jag använder regelbundet, tvättar och manglar och de är säkert vävda på 50-talet.

      • Anna-greta Bergström said,

        var kan man köpa dessa fina handdukar??


Kommentera

