15 mars 2012

Nialin

Posted in Uncategorized den 17:27 av Ann-Christin Lindström Larsson

För ett par veckor sedan klippte jag ner en löpare i lin som efter tvätt krympte 15 %. Det var ganska nedslående. Men jag har lovat bort en löpare, som ska passa till ett ganska långt bord, och det jag åstadkom blev lite för kort. Trist.  Därför satte jag fart igen. Den här gången tog jag nialin i varpen – ibland är det bra att vara garnsamlare, nialinet bara låg och väntade på att bli använt.  Inslaget fick bli lintow och här var det sämre beställt i lagret, jag hade bara en kvarts rulle.

Jag är hänvisad till att handla på nätet och la en beställning hos någon, som jag trodde hade en nätbutik. Men förmodligen är den nedlagd, innehavaren på semester, man har datorkrasch eller vad det nu kan vara. Dagarna har gått och inget garn. Jag har, förutom en bestämd längd att väva, också ett sista datum. Nåja, datumet är inte så viktigt, det vore bara så roligt att ha med löparen i bagaget när jag far.

Nåväl, i förrgår beställde jag en rulle garn från Ås vävgarner i Dalsjöfors i stället och idag kom det med posten. Bra jobbat Ås vävgarner. Nu kan jag väva. Jag har samma uppsättning som för förra löparen, bara lite andra proportioner. Därför gick det snabbt och bra. Varpen är oblekt med halvblekta ränder i sidorna, inslaget är dubbelspolat halvblekt lintow.  Jag väver gåsögon och det blir riktigt rart. Den här gången ska jag väva riktigt långt, det ska finna gott om krympmån, det är ett som är säkert.

Vad jag ska sätta upp när löparen är klar, det vet jag redan. Och även här är det mitt garnlager som visat vägen. Men den här gången blir det ull och inspirationen till den väven fick jag när jag besökte goda vänner före jul. Mer om det vid ett senare tillfälle.

När jag har gått här och väntat på garnet har jag ändå kunnat väva. Jag har på min lilla vävstol en halsduksväv i fint ullgarn. Den måste bli klar snart, för jag har ett nytt projekt på gång även för denna vävstol. Jag tänker så småningom väva ett möbeltyg för att klä om en soffa. Jag har aldrig gjort det förr och vågar inte köpa hem en massa garn till något, som jag inte vet om det kommer att bli bra. Därför ska jag väva en provväv på den lilla vävstolen och i förrgår varpade jag för en kort liten väv i möbelåtta. Detta är riktigt spännande, tekniken är korndräll och det är också nytt för mig. Detta är inget brådskande, det blir mer en eftertänksamhetsväv. Jag vill ju testa både färg, teknik och kvalitet, så det är bättre att det får ta sin tid.

Här en bild från vävstolen.

 

2 kommentarer »

  1. Jag är som vanligt imponerad …….älskar den här bloggen.

  2. Tack!


Kommentera

