29 mars 2012

Skottland

Posted in Uncategorized tagged , , den 21:14 av Ann-Christin Lindström Larsson

Jag har varit på resa i Skottland och upplevt mycket vackert. Det mesta av det hör inte hemma i den här bloggen, men några upplevelser kan jag dela med mina läsare. Bl a besökte vi en affär, som också var ett slags museum, i Edinburgh. Här kunde man köpa skotskrutiga ylletyger, tartan, i alla upptänkliga rut- och färgkombinationer. Likt textilmuseet i Borås, demonstrerade man vävningen i butiken, och det var dessa tyger som sedan såldes, om jag fattade rätt. Man visade också olika ålderdomligare miljöer med vävstolar och dockor i naturlig storlek, som visade hur man bl a spann och vävde i hemmen. Inte olikt hur det var i Sjuhäradsbygden under samma tid. Man kunde också köpa restkoner med garn i affären och jag gick därifrån med varmt gult mohairgarn. Inte särskilt skotskt kanske, men billigt🙂

Vår resa gick över Highlands och på ett ställe såg vi några fina alpackafår gå och beta. De verkade betydligt mer nyfikna av sig än de andra fåren, som man såg i tusental överallt på kullarna.

I vävstolen här hemma dinglar nu en varpfläta, jag väntar på min medhjälpare för att kunna dra på nästa väv. Mer om det senare.

Här kommer några bilder från Skottland och min nialin-linlöpare, som blev klar några timmar innan vi gav oss iväg. Den blev riktigt fin.

Hemarbete

Slamrande vävstolar

Alpacka

Nialin-linlöpare

Kommentera

