16 april 2012

Ullrester

Posted in Uncategorized tagged , den 16:44 av Ann-Christin Lindström Larsson

Idag vävde jag sista randen, min första löpare i ull är klar. Lite folkdräktsrandig blev den. Jag tror att den blir bra, det är alltid svårt att säga innan man klippt ner, fixat fransarna, och pressat.

Nu ska jag alltså fortsätta mitt ulläventyr och ta itu med nästa löpare. Min intention var ju att göra slut på alla restgarner i ull, som bara låg i lådan och tog plats. Här skulle inte köpas något garn! Tänket var helt i linje med den nya restmatstrenden – ingenting ska förfaras utan bli till något användbart och gott (fint när det gäller garnrester). Vad jag inte räknat med var, att inslagsrips fullkomligt slukar garn, särskilt entrådigt ullgarn. Mitt garnlager har märkbart krympt men helt tomt är det dock inte.

Även om materialet består av rester från tidigare vävar, vill jag ju att det ska finnas en tanke  och en linje i det som ska bli en duk/löpare, och det ska vara i en färgskala som är harmonisk. Frågan är då, om jag har material kvar som klarar det. Jag har plockat ihop en liten garndriva för att ha något att utgå ifrån. Lagt till ett nystan, plockat bort ett annat och försökt bilda mig en uppfattning om hur det skulle kunna se ut i fullbordat skick.

Men ett är säkert, jag kommer att behöva köpa till ett par hekto i näraliggande, eller kanske kontrasterande, nyanser för att det ska räcka hela vägen. Så gick det med den föresatsen🙂

När denna löpare är klar har jag fortfarande varp kvar. Vad jag ska använda den till vet jag inte än – men det löser sig.

Här är min garndriva.

2 kommentarer »

  1. Lisbeth Granberg said,

    Man kan väva små trevliga väskor i denna kvalitet och då kan ju ränderna vara lite hipp som happ så det kan kanske få slut på dina garner.


Kommentera

