30 juni 2012

Linnetrasor

Posted in Uncategorized den 17:45 av Ann-Christin Lindström Larsson

Nu är jag på gång med min gåsögeväv. Varpen är linvarp och inslaget klippta trasor av gamla slitna linnedukar och linnehanddukar. Det är är trevligt att återanvända väl använda och slitna dukar och handdukar. Det blir riktigt vackert, lite brokigt, trots att alla trasor är vita. Men vitt har olika nyanser och här får de samspela efter bästa förmåga.

Det rätt fort, men trasorna kräver lite omsorg. Jag syr aldrig ihop de klippta längderna utan lägger dem omlott. För att det inte ska bli för tjockt smalnar jag av dem i ändarna och det är lite pyssligt och golvet runt vävstolen blir väldigt bôsigt. Men sopborsten finns till hands efter avslutad vävstund. 

Jag håller också på att sätta upp en mattväv i stora vävstolen. Jag såg en så vacker trasmatta i hemslöjdens butik i Stockholm och jag vill göra något liknande. En ljus vacker sommarmatta, men samtidigt klassisk trasmatta med inslag av mönstrade trasor. Hoppas att jag lyckas.

Den verkliga utmaningen kom från mitt barnbarn Nicoline. Hon önskar sig kökshanddukar – o fröjd. En enda lite önskan fanns med i mailet – det vore fint med någon rand i svart. Det är klart att det blir något svart inslag. Planeringen är redan igång och så fort mattväven är nedklippt blir det handduksvävens tur. Jag blir så inspirerad när jag får en ”beställning”, det tror jag många av mina läsare känner igen sig i.

Så här ser det ut i lilla vävstolen.Bild

 

6 kommentarer »

  1. monika said,

    På min önskelista att väv, står också matta i gåsögon. Det är så himla snyggt-precis som Din!.
    Och precis som du- blir jag glad när någon säjer vad dom vill ha- o ATT dom vill ha.
    Lycka till.
    Hälsningar Monika

  2. Pleu said,

    Din väv ser helt fantastisk ut! Både gåsögon med trasinslag och linne och återbruk är ju favoriter hos mig så det kanske inte är så konstigt att jag gillar den här väven..;)

  3. Miarasch said,

    Du är snabbt igång efter det att jag hjälpte dig dra på och det blir riktigt snyggt!

    Ang Nicolines önskan. Jag såg en gång hemvävda kökshanddukar hos en väninna där hon hade helt vit väv men med en 2-3 cm bred rand på ena sidan i milt grönt med några trådar svart på var sida som mariginal. Det var väldigt läckert. Det är ju modernt med svart nu. Varför inte gåsögon även här i svart och vitt?

    Kram/Mia

  4. Inggegerd said,

    Har klippt ner en provande duk i våffelväv, nu är den fållad, tvättad, torkad och testad! Jättemjuk och absorberar bara, ska bli badlakan på längden och handdukar på tvären, vit och obl Cottolin i varp ger möjlighet att välja inslag,gjorde några olika ränder!!!! Jättekul!!

  5. Hej!

    Jag har precis börjat med min Unnarydsdräkt! Har börjat med spranghättan, har pysslat med den hela sommaren!
    Jag skulle tycka det var roligt att få utbyta lite tankar med dig kring Västbo härads dräkt, såg att du vävt tyget till ditt livstycke själv! Jag gissar mig till att Reftele har en egen variant, och då blir jag ju lite nyfiken på hur du har gått till väga med researchen? Jag tycker att informationen från länsmuseet är något begränsad i detaljerna, så jag har tittat en del på digitalt arkiv från Nordiska museet. Jag är hur som helst väldans imponerad! Det vore jätteroligt att få se lite bilder! (har själv lagt ut lite bilder av den blivande spranghättan, men det ser inte så mycket ut för världen ännu…)

    • Hej Helena
      Jag ärvde en Västbo häradsdräkt av en moster, men gick inte i västen, så den vävde jag. Jag fick väv-och sömnadsbeskrivningen från Länsmuseet i Jönköping. Det var lite klurigt att få tar på alla ullgarner, men det gick efter viss möda och många kontakter. Som väl var behövde jag inte sy hättan, det hade jag nog inte klarat🙂
      Jag skickar bilder på din vanliga mail, jag får inte in dem här i kommentarsrutan.
      Hör gärna av dig igen.
      Anki


Kommentera

