27 november 2012

Återanvända linnedukar

Posted in Uncategorized den 16:41 av Ann-Christin Lindström Larsson

Så blev den då äntligen klar, linnelöparen. Jag köpte blå linmattvarp för flera år sedan och visste att den skulle användas till något med linneinslag. Linne som i gamla dukar och handdukar. Men det har liksom inte blivit av förrän i våras, då jag drog på en löparväv i min lilla vävstol. Men stugan där vävstolen står har varit gästhus några månader, och sen kom mitt engagemang med handduksväv och mattväv i den stora vävstolen.  Då och då har jag vävt någon decimeter ute i stugan men mer har det inte varit. Men nu är den alltså klar.

Det blev en ganska grov väv med, som sagt, linmattvarp och ca 1 cm breda linnetrasor. Jag har vävt gåsögon efter en löpare jag såg i en vävbutik i Borås, den var också vit och blå och jag tyckte att den var riktigt vacker. Och visst blev min löpare  trevlig också, men roligast är att jag fått använda ett par gamla slitna dukar och några handdukar. Men jag måste tillstå att det var med bävan jag satte saxen i den första duken. En vit damastduk klipper man inte i, det kändes som ett helgerån. Men nu har ju dukarna fått nytt liv igen, trots fläckar och och tunnslitna mangelveck.

Den gången jag planerade att väva med linnetrasorna trodde jag mig till lite för mycket och köpte på mig ganska mycket linmattvarp. Nu har jag två  obrutna rullar plus lite till av en vackert blå mattvarp – vad ska det bli av dem?

Och just nu har jag två tomma vävstolar – konstigt!

 

 

8 kommentarer »

  1. Inggegerd said,

    Jag har satt upp en grytlappsväv i mattvarp, inspirerad av ett mönster i en gammal vävmagasinet, blir jättefina. Kypert och en sked så inslaget döljs.

  2. Ja, det är ju klart att det är man ska återanvända gamla linnedukar och gåsögon är så fint.

  3. Elisabet said,

    Snyggt!

  4. Anne-Christine Östergren said,

    Nu har jag lusläst din blogg plus alla svar från första stavelsen till sista,
    det har varit en fantastisk upplevelse att få läsa om din framfart i vävningens anda.Jag är en alldeles nybakad väverska en dröm sen många år tillbaka.
    Har satt upp min första väv och redan stött på huvudbry men tror att problemet har löst sig genom goda vävråd på din blogg.
    Nu kommer jag att följa varje stavelse på din blogg och ser fram emot ditt nästa inlägg.

    • Hej och tack, jag blev både glad och förvånad över dina glada kommentarer. Jag är ju ingen proffsvävare bara en glad amatör som har så mycket glädje av vävningens alla möjligheter och utmaningar. Lycka till själv, jag kan försäkra dig att du har väldigt mycket roligt att se fram emot. Svårigheter är till för att lösas och varje gång man har lyckats med det har man kommit ytterligare en bit på väg. Jag återtar bloggandet i februari.
      Hälsningar
      Anki


Kommentera

