20 januari 2013

Vävpaus

Posted in Uncategorized den 22:24 av Ann-Christin Lindström Larsson

Som tillvaron är och har varit den senaste tiden så får vävstolarna vänta. I den stora vävstolen behövs bara några timmars dunk och sedan är löparen klar. Men de timmarna finns inte just nu. Jag klappar då och då på vävstolen och försäkrar att jag snart är på G igen, men tyvärr några veckor till får den vänta. Den lilla smala vävstolen har stått tom i ett par månader och skulle så förbli tills tiden var generös mot mig igen. Så var det tänkt.

Men hur känner ni andra för en tom vävstol? Det är något som är fel helt enkelt. En tom vävstol får mig att tänka på ett museum i en hembygdspark. Något förgånget och otidsenligt.

Så kan det ju inte få vara. Vävstolen representerar absolut inget förgånget för mig utan något högst levande och nutida. Så häromdagen bestämde jag mig – det ska i alla fall sitta en väv uppsatt även om jag inte hinner väva på några veckor.  Men vad?

Jag kollade mitt garnlaget och mina korgar med förberedda projekt, men inget passade in riktigt. Då minns jag en resa jag och mannen gjorde för några år sedan i Västergötland. Vi kom förbi en vävbutik och där måste jag naturligtvis gå in. Men nja, det fanns liksom inget som föll i smaken, men jag ville inte lämna butiken utan att handla. Då såg jag satser med färdigvarpade disktrasor i lin till ett rimligt pris. Och så fick det bli.

Nu har jag alltså plockat fram varpflätan och dragit på.  Och, tjoho, nu ska jag väva ca 10 meter disktrasor🙂

Det blir nog fint, en massa gåbortspresenter kommer det  bli. Hoppas att de suger bra. Och jag älskar att väva i lin, bara det är anledning nog. Men 10 meter?

Bild

Om man inte vet att vävstolen är totalt 60 cm bred så ser det ut som om disktrasorna bli väldigt stora.

7 kommentarer »

  1. Monika said,

    Jag instämmer i din åsikt om tomma vävstolar. Ibland, lämnar jag en stump kvar i vävstolen- så den inte ska va ensam.
    Hoppas du får lite egen tid snart igen. Vi behöver ju det.
    Kram Monika.

    • Ja Monika, en vävstol ska inte absolut inte behöva känna sig ensam🙂 En så trogen kamrat måste man ta hänsyn till och inte ställa i skamvrån, tom och oanvänd.

  2. maliz said,

    Vilken söt liten vävstol det är. Den skulle verkligen inte stå tomt.
    Hälsningar från Tyskland
    maliz

  3. Anne-Christine Östergren said,

    Hej!
    Oooooo, vad glad jag blev när jag fick se att du har knackat några rader igen jag har väntat så.
    Jag väver mina handdukar för glatta livet i min nyfunna hobby, väntar
    med förtjusning när det kommer en bild på dina disktrasor, som du vet är allt nytt för mig.
    MVH
    Anne-Christine

  4. Sanna said,

    Disktrasor i lin är så vackert, men oj vad jag brukar trilskas med mina. Har väl inte tillräckligt med tålamod för linvarp, men så fort barnsjukdommarna är bortvävda brukar det gå bättre!
    Lycka till med dina!

    • Hej.
      Hittills har det gått bra, men vi får se hur lintrådarna uppför sig när jag vävt på ett tag. Jag vet att det kan bli lte skört och trassligt med tiden. Våta handdukar på varpen får det bli då.
      Anki


Kommentera

